The Use of Inquiry-Based Mobile Pocket Book on Students’ Knowledge Based on Critical Thinking Skills on Global Warming

Sarwanto Sarwanto, Valinda Putri Febrianti, Shofi Hikmatuz Zahroh

Abstract


The purpose of this study was to analyze: (1) differences in the effect of using learning media mobile pocket book and electronic book on student knowledge learning outcomes on Global Warming material, (2) differences in the effect of critical thinking skills with high and low categories on student knowledge learning outcomes on Global Warming material, (3) interaction between learning media mobile pocket book and electronic book with critical thinking skills on student knowledge learning outcomes on Global Warming material. This study used a quasi-experimental method with a sample of grade XI students’ divided into two classes. The data analysis technique used was Kruskal-Wallis Test. The results showed: (1) there is a difference in the effect of using learning media mobile pocket book and electronic book on student knowledge learning outcomes, (2) there is no difference in the effect of critical thinking skills with high and low categories on student knowledge learning outcomes on Global Warming material, (3) there is an interaction between learning media mobile pocket book and electronic book with critical thinking skills on student knowledge learning outcomes on Global Warming material.

Keywords


Knowledge Learning Outcomes; Critical Thinking Skills; Mobile Pocket Book; Inquiry Learning Model; Global Warming

Full Text:

PDF (English)

References


Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Syafi'i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 115-123.

Putri, H., Susiani, D., Wandani, N. S., & Putri, F. A. (2022). Instrumen penilaian hasil pembelajaran kognitif pada tes uraian dan tes objektif. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2).

Nofitasari, I., & Sihombing, Y. (2017). Deskripsi kesulitan belajar peserta didik dan faktor penyebabnya dalam memahami materi listrik dinamis kelas X SMA Negeri 2 Bengkayang. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 7(1), 44-53.

Maulani, M., Kurniawan, D. A., & Jumiarti, H. (2021). Identifikasi kemampuan analisis siswa dengan menerapkan model pembelajaran berpusat pada guru (Teacher Center Learning) pada mata pelajaran fisika di SMA N 1 Lubuk Sikaping. SENRIABDI, 143-150.

Maryam, M., Kusmiyati, K., Merta, I. W., & Artayasa, I. P. (2020). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pijar Mipa, 15(3), 206-213.

Fuad, A. J. (2020). Method of discussion and learning styles towards student’s critical thinking ability. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1), 1-9.

Anita, Y., Thahir, A., Anita, K., & Rahmawati, N. D. (2021). Buku saku digital berbasis STEM: Pengembangan media pembelajaran terhadap kemampuan pemecahan masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 401-412.

Rohmaniyah, I. A., & Wiyatmo, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Augmented Reality pada Materi Pemanasan Global untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI SMA/MA. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2).

Wati, M., Misbah, M., & Rahmah, A. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Buku Saku Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 2 Banjarmasin. In Prosiding Seminar Nasional Tahun 2016 Mengubah Karya Akademik Menjadi Karya Bernilai Ekonomi Tinggi. Program Studi Pendidikan Saints Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya.

Annisa, L., Oktaviana, C., & Habibi, A. A. (2020). Hubungan keterampilan berpikir kritis dengan hasil belajar peserta didik. Edubiologica Jurnal Penelitian Ilmu Dan Pendidikan Biologi, 8(1), 35-37.

Cohen, R. J., Swerdlik, M. E., & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement. Mayfield Publishing Co.

Suprapto, P. K., Hidayat, S., & Meylani, V. (2022). Pengaruh media pocket book terhadap hasil belajar peserta didik pada konsep Protista. Bioma: Jurnal Ilmiah Biologi, 11(1), 10-22.

Khumaidi, A., & Sucahyo, I. (2018). Pengembangan mobile pocket book fisika sebagai media pembelajaran berbasis android pada materi momentum dan impuls. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(2), 154-158.

Kurniawati, I. D. (2018). Media pembelajaran berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan Pemahaman konsep mahasiswa. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 1(2), 68-75.

Wijoyo, A. (2018). Pengaruh Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Multi Media Pembelajaran Interaktif untuk Sekolah Menengah Pertama dan Sekolah Menengah Atas. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 3(1), 46-55.

Wati, G. O. W., Ibrahim, M., Ghufron, S., & Mariati, P. (2021). Studi Komparasi Media Pembelajaran Gambar dan Video terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU: Journal of Elementary Education, 5(5), 3364-3372.

Khairani, M., Sutisna, S., & Suyanto, S. (2019). Studi meta-analisis pengaruh video pembelajaran terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi, 2(1), 158-166.

Pebriani, C. (2017). Pengaruh penggunaan media video terhadap motivasi dan hasil belajar kognitif pembelajaran IPA kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 11-21.

Anggraini, D., Suyatna, A., & Sesunan, F. (2017). Studi Perbandingan Hasil Belajar Fisika Antara Penggunaan Gambar Bergerak Dengan Gambar Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1).

Nurlaela, L. (2017). Pengaruh media pembelajaran dan motivasi belajar terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(02).

Choiroh, S. S., Prastowo, S. H. B., & Nuraini, L. (2022). Pengaruh Penggunaan E-LKPD Interaktif Berbantuan Live Worksheets terhadap Kemampuan Berpikir Kognitif HOTS Fisika Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(3), 694-705.

Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). pentingnya lembar kerja peserta didik elektronik (E-LKPD) inovatif dalam proses pembelajaran abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(07), 1256-1268.

Muthoharoh, M., Kirna, I. M., & ayu Indrawati, G. (2017). Penerapan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis multimedia untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 13-22.

Suarjana, I. M., Lasmawan, I. W., & Gunamantha, I. M. (2020). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Peduli Lingkungan Tema 8 Pada Peserta Didik Kelas IV SD. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(2), 101-111.

Wahyudi, E. E., Aminah, N. S., & Sukarmin, S. (2018). Pembelajaran optika geometri melalui problem based learning (PBL) ditinjau dari kemampuan berpikir kritis siswa dan kemampuan berpikir kreatif siswa sma kelas x tahun 2014/2015. Inkuiri: Jurnal Pendidikan IPA, 6(3), 49-60.

Nugraheni, D., Mulyani, S., & Ariani, S. R. D. (2013). Pengaruh pembelajaran bervisi dan berpendekatan SETS terhadap prestasi belajar ditinjau dari kemampuan berpikir kritis siswa kelas X SMAN 2 Sukoharjo pada materi minyak bumi tahun pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia, 2(3), 34-41.

Susilowati, Y., & Sumaji, S. (2021). Interseksi berpikir kritis dengan high order thinking skill (hots) berdasarkan taksonomi bloom. JURNAL SILOGISME: Kajian Ilmu Matematika dan Pembelajarannya, 5(2), 62-71.

Kunanti, E. S., Syarifah, S., & Sutopo, A. (2021). The Effect of Pop Up Book Learning Media and Critical Thinking on Results Students Learning IPS Class V Elementary School. Sensei International Journal of Education and Linguistic, 1(2), 594-609.

Fatahullah, M. M. (2016). Pengaruh media pembelajaran dan kemampuan berpikir kritis terhadap hasil belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar UNJ, 7(2), 237-252.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v9i2.4604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Valinda Putri Febrianti, Sarwanto - Sarwanto, Shofi Hikmatuz Zahroh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)