Improving Students’ Conceptual Mastery on Digital Circuit Topic Using Electronics Workbench Software

Islahudin Islahudin, Soeharto Soeharto

Abstract


This study aims at improving the comprehension of digital circuit’s concept by utilizing the electronic workbench software on the students of Physics Education Program, Muhammadiyah University of Mataram. The numbers of samples were 14 students who took Basic Electronics II course. The research design was Classroom Action Research. The study was conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages of activity, namely Planning, Acting, Observing, and Reflecting. Technique of data analysis to determine the improvement of concept mastery in cycle 1 and cycle 2 was using the t-test formula. The results of data analysis obtained the classical passing grade in cycle 1 was 57.14 % and cycle 2 was 85.71%, so that the action was completed in cycle 2. The improvement in learning outcomes was included in the significant category because the t-test on the average of cycle 1 and cycle 2 showed the value of t calculation (= 2.41297)> t distribution (= 2.145) so that H0 < Ha. Based on the results of this study it can be concluded that the use of electronics workbench software can improve the mastery of digital circuit’s concept on the students of Physics Education Program, Muhammadiyah University of Mataram.

Keywords


Concept; Electronics Workbench; Digital Circuits

Full Text:

PDF (English)

References


Kusairi, S. (2013). Pengaruh Blended Learning terhadap Penguasaan Konsep dan Penalaran Fisika Peserta Didik Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 9(1).

Setiawan, R., & Susilo, S. (2017). Pengembangan LKS Berbantuan Media Electronic Workbench untuk Meningkatkan Nilai Karakter Siswa pada Bahasan Listrik Dinamis. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 6(3): 59-64.

Islahudin, I., & Sabaryati, J. (2018). Pelatihan Pemasangan Lampu Listrik Bersaklar Di Rumah Tangga Menggunakan Konsep EWB (Electronics Workbench) Bagi Siswa SMKN I Batu Kliang Utara Desa Aik Beriq Kecamatan Batu Kliang Utara Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2017. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 1(2): 5-8.

Islahudin, I., Khaerani, S., & Zulkarnain, Z. (2018). Pemanfaatan Laboratorium Virtual Berbasis Ewb (Electronics Workbench) Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa IPA Kelas XII IPA Ma NW Darussalimin Sengkol, Batukliang Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2018/2019. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(2): 47-51.

Islahudin. (2018). Buku Ajar Elektronika Dasar Lanjutan, ISBN: 9786237022640 . Yogyakarta: Deepublish.

Putro, S. S. (2015). Pemanfaatan Aplikasi Electronic Workbench (EWB) Pada Mata Kuliah Logika Informatika Materi Gerbang Logika. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan UM: 336-345.

Rompis, L. (2017). Perancangan Rangkaian Digital Pendeteksi Kontinuitas Saluran Transmisi. Prosiding Seminar Nasional Teknik Elektro (FORTEI 2017) ISBN 978-602-6204-24-0 Fakultas Teknik Universitas Negeri Gorontalo: 117-120.

Islahudin, I., & Yulaika, R. (2019, February). Penerapan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Buku Ajar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MIPA 1 SMAN 1 Labuapi Semester Gasal Tahun Pelajaran 2018/2019. In Prosiding Seminar Nasional II APPPI NTB 2018 (Vol. 1, No. 1).

Riduwan. (2013). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.

Triyani, L., Islahudin, I., & Darmayanti, N. W. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kalseg Fisika Untuk Meningkatkan Pemahamn Konsep Siswa Kelas X Materi Usaha. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 5(1): 33-44.

Wahyu, Y. D., Islahudin, I., & Zulkarnain, Z. (2018). Analisis Kemampuan Mahasiswa Menentukan Persamaan Hukum Newton Di Program Studi Pendididkan Fisika Universitas Muhammadiyah Mataram Tahun 2017. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(1): 28-37.

Darmayanti, N. W. S., & Utami, L. S. (2018). Analisis Kemampuan Mahasiswa Angkatan 2016 Prodi Fisika dalam Membuat Tes Hasil Belajar Fisika Aspek Kognitif pada Mata Kuliah Evaluasi Pembelajaran Fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(2): 1-5.

Jannah, Z. B., Islahudin, I., & Darmayanti, N. W. (2018). Pengembangan Modul Fisika Bilingual Materi Hukum Newton Pada Siswa SMA Kelas X Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Fisika Tahun Ajaran 2017/2018. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(2): 37-46.

Islahudin, I., Sabaryati, J., Zulkarnain, Z., Khaerani, S., Pathoni, H., & Idris, K. (2019). Pelatihan Merangkai Komponen Rangkaian Listrik Dengan Metode “DEBU”(Demonstrasi, Bahas, dan Unjuk Kerja) Bagi Guru Fisika Di Desa Aik Dareq, Kecamatan Batukliang, Lombok Tengah Tahun 2019. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 2(2): 33-36.

Angraini, L. M., Sudiarta, I. W., Qomariyah, N., Alaa, S., & Handayana, I. G. N. Y. (2019). Peningkatan Kompetensi Komputasi Fisika Dan Kimia Untuk Mahasiswa Program Studi Fisika Fmipa Universitas Mataram. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 2(2): 37-41.

Islahudin, I., & Nizaar, M. (2017). Pengembangan Sensor Koil Datar 3-D untuk Deteksi Gempa Dini di Wilayah Lombok. Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi, 6(1): 84-92.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v5i1.1127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)