Ethnoscience in Physics Learning: A Systematic Literature Review

Muliyani Kasim, Jumadi Jumadi, Mundilarto Mundilarto

Abstract


This article presents a systematic review of ethnoscience in physics learning. This research was conducted to examine how the utilization of ethnoscience in physics learning. This type of research is a Systematic Literature Review (SLR) with the PRISMA method. Findings on google scholar found 30 articles that match the theme. Ethnoscience obtained from the results of this review include traditional games, traditional foods and drinks, dances, musical instruments, crafts, history of a region, and habits carried out by residents to meet their needs. Utilization of various kinds of ethnoscience in physics learning can produce products in the form of learning media such as modules, learning comics, booklets, and also other learning media developed by utilizing technology. In addition to learning media, ethnoscience-based learning tools were also found. These learning tools include Learning Implementation Plans (RPP), Learner Worksheets (LKS), and assessment instruments. Ethnoscience in learning can also be integrated with learning models. Learning physics by utilizing ethnoscience can influence learning outcomes, critical thinking skills, concept understanding, learning motivation, interest, science literacy, and student character.

Keywords


Ethnoscience; Physics; Physics Learning

Full Text:

PDF (English)

References


Agustin, N. A., Kanom, K., & Darmawan, R. N. (2020). Analisis Potensi Wisata Kuliner Ikan Bakar Sebagai Daya Tarik Wisata Di Pantai Blimbingsari Banyuwangi. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1211-1222.

Asra, A., & Akmal, A. U. (2021). Analisis perangkat pembelajaran berbasis etnosains di SMP Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Pendidikan Rokania, 6(1), 9-22.

Setyaningrum, N. D. B. (2018). Budaya lokal di era global. Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Karya Seni, 20(2), 102-112.

Suwandani, L., Sudjarwo, S., & Jalmo, T. (2022). Pengaruh Pendekatan Etnosains Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Di Tinjau Dari Filsafat Ilmu. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 129-138.

Silla, E. M., Dopong, M., Teuf, P. J., & Lipikuni, H. F. (2023). Kajian Etnosains pada Makanan Khas Usaku (Tepung Jagung) sebagai Media Belajar Fisika. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 4(1), 30-39.

Asra, A., Festiyed, F., Mufit, F., & Asrizal, A. (2021). Pembelajaran Fisika mengintegrasikan etnosains permainan tradisional. Konstan-Jurnal Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(2), 66-73.

Fahrudin, A., & Maryam, E. (2022). Review Analisis Pendidikan Fisika Berbasis Etnosains, Budaya, dan Kearifan Lokal di Indonesia. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 12-24.

Dani, R., Jufrida, J., Basuki, F. R., & Handayani, F. (2022). Pengembangan buku pengayaan fisika berkonteks etnosains pada permainan patok lele dan gobak sodor. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 101-109.

Septiaahmad, L., Sakti, I., & Setiawan, I. (2020). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) fisika berbasis etnosains menggunakan model discovery learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 3(2), 121-130.

Dani, R., Jufrida, J., & Bunda, A. P. (2023). Analisis Kebutuhan Guru Sebagai Acuan Dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran Flipped Classroom Terintegrasi Etnosains. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 17-23.

Hasan, Y., Firdaus, F., & Andayani, Y. (2024). Relevansi Etnosains pada Alat Transportasi Cidomo dalam Materi Fisika. Kappa Journal, 8(1), 130-136.

Umamah, C., & Andi, H. J. (2023). Sosialisasi Pemberdayaan Kearifan Lokal Dalam Proses Belajar Mengajar Berbasis Etnosains Bagi Guru Fisika di SMA Mubtadiin Pamekasan. Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 11-16.

Dinissjah, M. J., Nirwana, N., & Risdianto, E. (2019). Penggunaan model pembelajaran direct instruction berbasis etnosains dalam pembelajaran fisika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Kumparan Fisika, 2(2 Agustus), 99-104.

Siyati, R., & Kamariyah, E. I. (2022). Analisis budaya kerapan sapi di madura sebagai sumber belajar berbasis etnosains. Jurnal Luminous: Riset Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(2), 89-95.

Jasmine, K. (2016). Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Palittin, I. D., Supriyadi, S., & Kaikatui, H. A. (2019). Kajian Fisika Lingkungan Berbasis Etnosains pada Budaya Sar Suku Kanum di Merauke. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 7(3).

Haspen, C. D. T., Syafriani, S., & Ramli, R. (2021). Validitas e-modul fisika SMA berbasis inkuiri terbimbing terintegrasi etnosains untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 5(1), 95-101.

Munandar, R., Ristanti, C. I., Nurhidayati, N., Busyairi, A., & Rokhmat, J. (2022). Analisis potensi pembelajaran fisika berbasis etnosains untuk meningkatkan kecintaan budaya lokal masyarakat bima: pendidikan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 4(1).

Adi, M. F. N., Hakim, L., & Sulistyowati, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Etnosains Sejarah Palembang di SMA. Journal on Teacher Education, 4(4), 256-264.

Balqis, A., & Hidayati, S. N. (2018). Validitas Media Booklet Berbasis Etnosains Sub Materi Sifat Fisika Dan Kimia Serta Perubahannya Untuk Kelas VII SMP. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 6(02).

Rumiati, R., Handayani, R. D., & Mahardika, I. K. (2021). Analisis konsep fisika energi mekanik pada permainan tradisional egrang sebagai bahan pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 131-146.

Isnaniah, N., & Masniah, M. (2022). Pembelajaran Fisika Berbasis Etmo-STEM melalui Permainan Tradisional Kalimantan Selatan. Al Kawnu: Science and Local Wisdom Journal, 2(1).

Putri, A. T., & Noe, C. R. K. S. (2022). Kajian Etnofisika Pada Tari Lilin Sebagai Media Pembelajaran Fisika. Pascal (Journal of Physics and Science Learning), 6(1), 28-32.

Wulansari, N. I., & Admoko, S. (2021). Eksplorasi konsep fisika pada tari dhadak merak reog ponorogo. PENDIPA Journal of Science Education, 5(2), 163-172.

Wulandari, N. (2016). Analisis kemampuan literasi sains pada aspek pengetahuan dan kompetensi sains siswa SMP pada materi kalor. Edusains, 8(1), 66-73.

Ningtyas, T. O., Jumini, S., & Firdaus, F. (2022). Pengembangan Media Etno-POE (Etnosains-Predict, Observe, Explain) Berbasis Android Pada Pokok Bahasan Getaran, Gelombang, dan Bunyi. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 16(2), 257-263.

Widayanti, W., Amaliah, K., Kurniawan, A., & Sholikahah, A. U. (2022, August). Penggunaan e-modul berbasis etnosains pada sekolah menengah atas mata pelajaran fisika: Studi literature. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (SNPPM) Universitas Muhammadiyah Metro (Vol. 4, No. 1, pp. 117-122).

Maryam, E., Fahrudin, A., & Romadon, R. (2022). Desain Kurikulum Pengajaran Fisika Terintegrasi Etnosain untuk Menumbuhkan Karakter Cinta Tanah Air. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(4), 1125-1130.

Nadhifatuzzahro, D., & Suliyanah, S. (2019). Kelayakan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berbasis Etnosains pada Tema Jamu untuk Melatihkan Literasi Sains Siswa. Pensa e-jurnal: pendidikan sains, 7(2).

Ningtyas, S. A., & Setiawan, B. (2023). Penerapan Discovery Learning Berbasis Etnosains untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Getaran dan Gelombang. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(3), 628-637.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v10i1.6079

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Muliyani Kasim, Jumadi Jumadi, Mundilarto Mundilarto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)