Analysis of Technological Pedagogical And Content Knowledge Teachers physics Overcoming Misconceptions Newton's Law

A Halim, Meisy Adha Rizki

Abstract


Misconceptions in students must be corrected immediately so that there is no retention of misconceptions in subsequent knowledge. One way to prevent and reduce misconceptions that occur in students is with the ability of Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) of teachers. Teachers who integrate TPACK in learning can prevent misconceptions and find solutions to overcome the misconceptions that occur. This study aims to determine the TPACK ability of teachers in overcoming misconceptions,. The research method used in this study is a Mixed method with an unbalanced mixed research design (Concurrent Embedded design). The results showed that the teacher's TPACK ability can improve students' concept understanding. This is indicated by the N-Gain score= 0.72, which means that the teacher's TPACK ability is effective in improving concept understanding on newton's law material.

Keywords


TPACK; Misconceptions; Newton’s Law

Full Text:

PDF (English)

References


Triastutik, M., Budiyono, A., & Diraya, I. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Gerak Lurus Menggunakan Four Tier Diagnostic Test. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 8(1), 61-72.

Kemendikbud. (2022). Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka (Issue 021). Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Nomor 008/H/KR.

Sari, H. M., & Afriansyah, E. A. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa SMP pada Materi Operasi Hitung Bentuk Aljabar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 439-450.

Nurkamilah, P., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Bilangan Berpangkat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 49-60.

Saputro, D. E. (2016). Remediasi Pembelajaran Melalui Model CLIS (Children Learning In Science) untuk Mereduksi Miskonsepsi pada Materi Suhu dan Kalor Siswa Kelas X SMA N 1 Teras.

Taqwa, M. R. A., & Pilendia, D. (2018). Kekeliruan Memahami Konsep Gaya, Apakah Pasti Miskonsepsi?. resource, 11, 12.

Khoiri, H., Wijaya, A. K., & Kusumawati, I. (2018). Identifikasi miskonsepsi buku ajar fisika SMA kelas X pada pokok bahasan kinematika gerak lurus. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 2(2), 60-64.

Setyabudi, L. D., & Rosdiana, L. (2020). Identifikasi miskonsepsi materi hukum newton menggunakan certainty of response index (CRI) pada siswa kelas VIII SMP. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 8(3), 340-345.

Sitepu, E. B., & Yakob, M. (2019). Analisis miskonsepsi siswa pada materi hukum Newton di kelas X IPA SMA Negeri 1 Berastagi. GRAVITASI: Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 2(02), 23-29.

Wiyono, K., Sudirman, S., Sury, K., Saparini, S., & Ariska, M. (2021). An Overview of Students' Conceptual Understanding in Kinematics Using Computer Based Test (CBT) Class XI SMA Negeri 19 Palembang. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 6(2), 167-177.

Nurulwati, N., Veloo, A., & Ali, R. M. (2014). Suatu tinjauan tentang jenis-jenis dan penyebab miskonsepsi fisika. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 2(1), 87-95.

Irianti, E. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Cahaya Menggunakan Four Tier Diagnostic Test. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 11(2), 1-10.

Busyairi, A., & Zuhdi, M. (2020). Profil miskonsepsi mahasiswa calon guru fisika ditinjau dari berbagai representasi pada materi gerak lurus dan gerak parabola. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 90.

Akbar, A. (2021). Pentingnya kompetensi pedagogik guru. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 23-30.

Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70.

Muslim, I., Werdhiana, I. K., & Kade, A. (2020). Analisis Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Fisika Dalam Memahami Konsep Gerak Lurus. Jurnal Kreatif Online, 8(3).

Assa’adah, H. (2021). Pengaruh Pedagogical Content Knowledge (PCK) dan Kedisiplinan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar (Survey pada siswa kelas XI IPS Mata Pelajaran Ekonomi SMA Negeri 5 Tasikmalaya Tahun Ajaran 2020/2021) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Dirgahayu, N. W. D. S. (2020). Pengaruh Penguasaan Content Knowledge (CK) dan Pedagogical Content Knowledge (PCK) terhadap Kinerja Guru Matematika (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

FITRIANI, A. R. (2022). Pengaruh Pedagogical Content Knowledge (PCK) Guru Terhadap Motivasi Belajar Dan Implikasinya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi (Survei Pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Di Kota Tasikmalaya Tahun Ajaran 2020/2021) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Kumala, H. M. A., Fihris, F., & Poernomo, J. B. (2020). Pengaruh persepsi peserta didik tentang pck (pedagogical content knowledge) pendidik fisika yang menerapkan kurikulum 2013 terhadap prestasi belajar di man 1 kudus. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 57-62.

Harso, A., Wolo, D., & Damopolii, I. (2021). Kontribusi pengetahuan awal dan motivasi belajar terhadap miskonsepsi siswa pada pembelajaran fisika. ORBITA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 7(2), 351-358.

Imansari, A. (2019). Analisis TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge) Guru dan Model Mental Peserta Didik pada Topik Asam Basa (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Nuruzzakiah, N., Hasanuddin, H., Artika, W., Supriatno, S., & Rahmatan, H. (2022). Competency analysis of technological pedagogical and content knowledge (TPACK) biology teachers. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(1), 325-335.

Sahin, Z., & Akkoç, H. (2020, October). An investigation of TPACK using the scenario technique: The case of a misconception related to the graphical understanding of derivatives. In SITE Interactive Conference (pp. 660-668). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Sugiyono, (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta.

Astuti, I. A. D., Bhakti, Y. B., Prasetya, R., & Rahmawati, Y. (2023). Four Tier-Relativity Diagnostic Test (4T-RDT) to Identify Student Misconception. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 8(1), 75-84.

Mufit, F., & Syamsidar, S. (2022). Development of Four-Tier Multiple Choice Test Instrument to Identify Students' Concept Understanding of Newton's Law Material. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 7(2), 134-144.

Aini, E., Evendi, E., Halim, A., Syukri, M., & Yusrizal, Y. (2023). The Relationship between Misconceptions and Students' Scientific Literacy Abilities on Global Warming Material. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(10), 8051-8058.

Boimau, I., & Mellu, R. N. (2019). Development of Microcontroller-Based Free Fall Motion Learning Materials to Increase Students’ Conceptual Understanding. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 4(1), 45-55.

Halim, A., Mahzum, E., Yacob, M., Irwandi, I., & Halim, L. (2021). The impact of narrative feedback, e-learning modules and realistic video and the reduction of misconception. Education Sciences, 11(4), 158.

Prastiyan, R., Hudha, M. N., Ayu, H. D., & Lestari, S. (2023). Bagaimana Problem Based Learning yang Terintegrasi dengan TPACK dan Pembelajaran Diferensiasi Dapat Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa?. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 3(8), 699-707.

Nasriyah, N., Pratiwi, N., Ayu, S., & Halim, A. (2021). Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran Digital. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (Vol. 4).

Sulfemi, W. B. (2015). Kemampuan pedagogik guru.

Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2023). Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(1), 249-261.

Zulfa, L. A. (2017). Problematika dalam melakukan tindakan reflektif untuk peningkatan kualitas pembelajaran bahasa indonesia. Eduscope: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 2(2), 120-129.

Susilawati, A., Yusrizal, Y., Halim, A., Syukri, M., Khaldun, I., & Susanna, S. (2022). The effect of using physics education technology (PhET) simulation media to enhance students’ motivation and problem-solving skills in learning physics. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(3), 1157-1167.

Sari, I. M., Yusibani, E., Irwandi, I., & Sofyan, H. (2021, May). Analysis TPACK framework in ISLE-based STEM approach model: case study. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1882, No. 1, p. 012147). IOP Publishing.

Diamah, A., Rahmawati, Y., Irwanto, I., Paristiowati, M., & Fitriani, E. (2023, January). A survey to investigate pre-service teachers’ perceptions of technological pedagogical content knowledge (TPACK) in Indonesia. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2569, No. 1). AIP Publishing.

Thy, S., Im, R., & Iwayama, T. (2023). Examining Cambodian high school science teachers’ perception of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Journal of Science and Education (JSE), 4(1), 1-13.

Said, Z., Mansour, N., & Abu-Tineh, A. (2023). Integrating technology pedagogy and content knowledge in Qatar’s preparatory and secondary schools: The perceptions and practices of STEM teachers. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(6), em2271.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v9i2.5173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 A Halim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)