The Development of Hydraulic Robotic Arm as a STEM-Based Physics Learning Media
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (English)References
Taksapattanakul, K., Puteh, A., Arun, A., & Saengwiman, S. (2020). The Pascal’s Law of Physics Applied to Build a Reuse Material Robotic as Effective Physics Leaning Media. Journal of Educational Sciences, 4(2), 449-458.
Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika mobile learning berbasis android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57-62.
Sudirman, S., & Aditya, A. (2019). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alat Peraga Sederhana Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas X. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 7(1), 85-91.
Rustiana, V., Rofiqah, S. A., & Effendi, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Alat Peraga Press Hidrolik Sebagai Penerapan Konsep Hukum Pascal Untuk Peserta Didik Kelas VIII SMP. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 3(1), 13-19.
Putri, C.W., Prabowo, P. (2020). Pengembangan Alat Peraga Hidrolik Sederhana sebagai Media Pembelajaran Fisika Pada Sub Materi Hukum Pascal Siswa Kelas XI SMA Negeri Kesamben Jombang. Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3), 551-554.
Surendernath, P., Nagarajarao, K. (2015). Modelling of a Robotic Arm Using Solid Works. International Journal of Research in Advanced Engineering Technologies, 4, 347-364.
Abhinav, D.K., Akshay, S.K., Ajinkya, A.K., & Bathe, A.T. (2019). Introduction to Pneumatic Robotic Arm. International Journal of Research in Engineering Science and Management, 2(1), 688-691.
Setiyawan, A., Manggalasari, L. C., Prasetya, T. A., Towip, T., & Noviansyah, W. (2021, November). Development of Hydraulic Cylinder Excavator Learning Media Based on Augmented Reality with Shapr 3D. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 2111, No. 1, p. 012008). IOP Publishing.
Sandy, A. S., Putriardi, I. M. T., Afifah, M., Kusumawardhani, P., & Pambuka, R. N. (2017). Alat eksperimen hukum pascal dengan memanfaatkan sensor load cell berbasis arduino uno pada dongkrak hidrolik. Jurnal Fisika, 7(1).
Faiyaz, A., Manash, D., Ashutosh, S., & Dhruv, K. (2018). Hydraulic-powered robotic arm. International research journal of engineering and technology, 5(4), 4244-4247.
Reeve, E. M. (2013). Implementing Science, Technology, Engineering, & Mathematics (STEM) education in Thailand and in ASEAN. Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST).
Lestari, I. F., & Muhajir, S. N. (2021). Pendekatan STEM untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi fluida statis. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 1(2), 62-68.
Lestari, I. F. (2023). Kemampuan pemecahan masalah siswa pada topik hukum archimedesmenggunakan pendekatan stem. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 6(1), 8-13.
Kusyanto, K., Irwan, E., & Yazid, I. (2022). Implementasi Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis, Berpikir Kreatif dan Self–Efficacy. Pasundan Journal of Mathematics Education Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1-16.
Parahna, O. M., Wahid, M. A., & Bellia, S. (2022). Pengembangan Alat Peraga Sistem Pompa Hidrolik Sederhana pada Materi Fluida Statis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Phi: Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapan, 3(4), 22-30.
Pangke, R., Rene, J.C., Komansilan, A. (2021). Pengembangan Alat Peraga sebagai Media Pembelajaran Penerapan Konsep Hukum Pascal untuk Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Sitimsel. Jurnal Pendidikan Fisika Charm Sains, 2(2), 75-82.
Abinav, D. K., Akshay, S. K., Ajinkya, A. K, & Bathe, A. T.. (2019). Introduction to Pneumatic Robotic Arm. International Journal of Research in Engineering, Science, and Management, 2(1), 688-691.
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal inovasi pendidikan IPA, 2(2), 202-212.
Wang, L. H., Chen, B., Hwang, G. J., Guan, J. Q., & Wang, Y. Q. (2022). Effects of digital game-based STEM education on students’ learning achievement: a meta-analysis. International Journal of STEM Education, 9(1), 1-13.
Lestari, I. F., & Muhajir, S. N. (2021). Pendekatan STEM untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada materi fluida statis. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 1(2), 62-68.
Lestari, I. F. (2023). Kemampuan pemecahan masalah siswa pada topik hukum archimedesmenggunakan pendekatan stem. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 6(1), 8-13.
Kusyanto, K., Irwan, E., & Yazid, I. (2022). Implementasi Pendekatan STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis, Berpikir Kreatif dan Self–Efficacy. Pasundan Journal of Mathematics Education Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1-16.
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v9i1.4743
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Isti Fuji Lestari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]
JIPF Indexed by:
Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)