The Response of High School Students In Singkawang City Towards Physics Learning During Covid-19 Pandemic

Haris Rosdianto, Yoda Dafian, Riski Muliyani

Abstract


This study aims to get an overview of the responses of high school students throughout Singkawang City about learning physics during the Covid-19 pandemic. This qualitative research uses a survey method. The subjects in this study were all state high school students in Singkawang City. The research sample was taken using the Convenience Sampling technique. Students' responses to learning physics during online learning are less liked by students because of limited internet signals and lack of guidance from teachers when learning online. This makes students less understand the physics material that is explained. The results of this study are, student responses in Very Good category by 2%, in Good category by 3%, while in Moderate category by 16%, and in Bad category by 79%.

Keywords


Physics Learning; Students Response; Online Learning

Full Text:

PDF (English)

References


Mulyadi, E. (2020). Pembelajaran Daring Fisika Melalui Whatsapp, Google Form, Dan Email Dalam Capaian Presensi Aktif Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1): 34-41.

KEMENDIKBUD RI. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (COVID-19). Sekretaris Jendral. Jakarta.

Azzahra, N. F. (2020). Mengkaji hambatan pembelajaran jarak jauh di Indonesia di masa pandemi covid-19. Ringkasan Kebijakan, 19(2): 1–9

Masrul, M., Abdillah, L. A., Tasnim, T., Simarmata, J., Daud, D., Sulaiman, O. K., ... & Faried, A. I. (2020). Pandemik COVID-19: Persoalan dan Refleksi di Indonesia. Yayasan Kita Menulis.

Pratiwi, S., Dewi, I. N., & Safnowandi, S. (2021). Respon Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Daring Berbasis Aplikasi WhatsApp pada Pembelajaran IPA di Masa Pandemi Covid-19. Panthera: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains dan Terapan, 1(1): 1-11.

Arifin, H. N. (2020). Respon siswa terhadap pembelajaran dalam jaringan masa pandemi Covid-19 di madrasah Aliyah Al-Amin Tabanan. Widya Balina, 5(1): 1-12.

Jannah, R., & Haryadi, R. (2020). Pembelajaran Daring Fisika Siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2): 355-363.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Shirajuddin, S., Murdani, E., & Kusumawati, I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Predict Observe Explain Write (Poew) Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya. Journal of Educational Review and Research, 3(2): 80-85.

Ainy, C., & Arifah, U. (2020). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil belajar siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 10 Surabaya dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Pemecahan Masalah. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(3).

Khairiyah, U. (2019). Respon siswa terhadap media dakon matika materi KPK dan FPB pada siswa kelas IV di SD/MI Lamongan. Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(2): 197-204.

Amelia, Y., & Darussyamsu, R. (2020). Persepsi siswa terhadap pembelajaran online matapelajaran biologi di masa pandemi Covid-19. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2): 86-93.

Puspaningtyas, N. D., & Dewi, P. S. (2020). Persepsi peserta didik terhadap pembelajaran berbasis daring. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(6): 703-712.

Anggraini, W. (2021). Respon Siswa Smk Multi Karya Terhadap Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. JIMAWA: Jurnal Ilmiah, 1(2).

Hidayatulloh, A. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Fisika. JURNAL SANGKAREANG MATARAM, 8(1): 63-66.

Nurmainiati, & Ghina, F. (2021) Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Pelajaran Grampose (Di Pondok Pesantren Babun Najah). Genta Mulia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(2),

Padli, F., & Rusdi, R. (2020). Respon siswa dalam pembelajaran online selama pandemi. Social Landscape Journal, 1(3): 1-7.

Purniawan, P., & Sumarni, W. (2020). Analisis respon siswa pada pembelajaran daring di masa pandemi Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 3, No. 1, pp. 784-789).

Rompas, M. (2021). Respon Siswa terhadap Belajar dari Rumah pada Masa Corona Virus Melalui Pembelajaran Jarak Jauh dalam Jaringan. Jurnal Kreatif Online, 9(1): 32-43.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v7i2.3455

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Haris Rosdianto, Yoda Dafian, Riski Muliyani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)