GPA Comparison of Students Admission in SNMPTN and SBMPTN in Department of Physics Education FKIP Unsyiah

Afra Mulya Alamsyah, Susanna Susanna, Evendi Evendi

Abstract


The comparative research with a quantitative approach aims to find out the comparison of the GPA of student admission the SNMPTN and SBMPTN entry points at the Department of Physics Education FKIP Unsyiah. The sample in this study were students of Physics Education 2017-2018 who admission form the SNMPTN 47 students and the SBMPTN 57 students. The collection of research data through the documentation method of admission and transcripts of students grades at the Department of Physics Education FKIP Unsyiah. Analysis and processing data using comparative analysis for two different samples (independent) with using the two samples t-tests. The result of ttest (t0) = 0,71 and ttable (tα) = 1,980. The conclusion in the study, there is no difference in the GPA of students who pass through the SNMPTN and SBMPTN entrance lines at the Department of Physics Education FKIP Unsyiah for the 2017-2018 class.


Keywords


GPA; Students Admission; SNMPTN; SBMPTN

Full Text:

PDF (English)

References


TSI LTMPT. (2019). Informasi Umum SNMPTN 2019. [Online]. Available: http://snmptn.ac.id/informasi.html?1426322267

LTMPT. (2019). SBMPTN 2019. [Online]. Available: https://sbmptn.ltmpt.ac.id/?mid=13.

Usman, U. (2015). Analisis Perbandingan Prestasi Belajar Fisika Dasar Mahasiswa Berdasarkan Jalur Penerimaan Mahasiswa Di Jurusan Fisika Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 11(1).

Djudin, T. (2018). Analisis Prestasi Akademik Mahasiswa Lulusan Jurusan Pendidikan MIPA FKIP Untan Ditinjau Dari Jalur Masuk (SNMPTN, SBMPTN, Mandiri) Dan Program Kuliah (S-1 Reguler, S-1 Percepatan APK). Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 9(2): 76-88.

Syah, M. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lodang, H., & Pallennari, M. (2010). Perbandingan Prestasi Akademik Mahasiswa Jurusan Biologi Jalur PMJK/PMDK dengan SPMB. Jurnal Bionature, 11(1): 50-53.

Hasan, I. (2010). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.

Claudya, Y., Ngadimin, N., & Melvina, M. (2017). Perbedaan prestasi belajar mahasiswa berdasarkan jalur seleksi masuk Jurusan Pendidikan Fisika Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(3): 321-325.

Utomo, F. L. (2015). Perbandingan Motivasi Belajar, Prestasi Belajar Akademik Dan Non-Akademik Antara Mahasiswa Jalur SNMPTN Undangan Dengan Jalur SPMB (Studi pada mahasiswa Prodi S-1 Penjaskesrek angkatan 2013 FIK UNESA). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(2).

Putra, R., & Edidas, E. (2019). Komparatif Hasil Belajar Mahasiswa Reguler Dengan Mandiri Pendidikan Teknik Informatika FT-UNP. Jurnal Vocational Teknik Elektronika dan Informatika, 7(2): 126-131.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Safitri, F., & Yuniwati, C. (2019). Pengaruh Motivasi dan Dukungan Keluarga terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Tingkat II Prodi D-III Kebidanan Universitas Ubudiyah Indonesia. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 2(2): 154-161.

Likumahwa, F. M., Yahya, R., Bakhtiar, A., & Santoso, H. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Indeks Prestasi Mahasiswa dengan Metode Analisis Faktor dan Analisis Diskriminan. IENACO (Industrial Engineering National Conference) 6 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v5i2.1682

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)