School Physics Assistance Learning using the TAI (Team Assisted Individualization) Model: Analysis of Student Evaluation Capabilities

Umi Pratiwi

Abstract


The ability of prospective teacher students obtained in lectures needs to be developed to be applied in learning in schools. One of them is by applying the TAI learning model. The application of the TAI (Team AssistedIndividualization) learning model is implemented to analyze the student's evaluation ability in the implementation of school assistance and and to add to the experience of students in the real field. This effort was carried out with four stages of TAI namely Teams, Placement Tests, Student Creative, and Teaching Group. At each stage of the TAI model, students provide a description and analysis in the form of activity reports and presentations. The research conducted is a description of collaborating with experimental research, one-shot case study research on students of physics level 5 and data collection techniques with observation and interviews.The results showed that students had the highest ability to evaluate the ability to provide solutions to the obstacles found in partner schools and the lowest ability to find a settlement procedure that was suitable for the scope of the implementation of school assistance.

Keywords


School Assistance; TAI Model; Evaluation Ability

Full Text:

PDF (English)

References


Saregar, A., Diani, R., & Kholid, R. (2017). Efektivitas penerapan model pembelajaran ATI (Aptitude Treatment Interaction) dan model pembelajaran TAI (Team Assisted Individualy): dampak terhadap hasil belajar fisika siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 3(1): 28-35.

Ariani, T. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 6(2): 169-177.

Aryani, S., Apriani, H., & Akhyar, O. (2018). Pengaruh Penerapan Peer Assesment Melalui Model Team Assisted Individualzation (TAI) Pada Materi Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMAN 9 Banjarmasin. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 1(2).

Komalasari, R. D., Rufaidah, E., & Rusman, T. (2018). Perbandingan Soft Skill Model Pembelajaran GI Dan TAI Dengan Memperhatikan Keterampilan Sosial. JEE (Jurnal Edukasi Ekobis), 6(7).

Hidayat, H., Herawati, S., Hidayati, A., & Syahmaidi, E. (2018, March). Pembelajaran Kewirausahaan dengan pendekatan berbasis produksi sebagai alternatif mempersiapkan lulusan berkualitas di pendidikan tinggi. In Prosiding Seminar Nasional Pakar (pp. 123-129).

Maghfiroh, U. (2011). Penerapan Pembelajaran Fisika Bervisi SETS untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analitis Peserta Didik Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1).

Anwar, A., & Santosa, R. H. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Ditinjau Dari Prestasi Belajar Dan Self-Efficacy Matematika Siswa SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1): 49-57.

Gumrowi, A. (2016). Meningkatkan hasil belajar listrik dinamik menggunakan strategi pembelajaran team assisted individualization melalui simulasi crocodile physics. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1): 105-111.

Perdana, A., Siswoyo, S., & Sunaryo, S. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa berbasis Discovery Learning Berbantuan Phet Interactive Simulations Pada Materi Hukum Newton. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 2(1).

Sari, H. K. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Fisika Siswa pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(1): 15-22.

Park, C. (2004). The graduate teaching assistant (GTA): Lessons from North American experience. Teaching in Higher Education, 9(3): 349-361.

Wilson, L. O. (2016). Anderson and Krathwohl-Bloom’s Taxonomy Revised: Understanding the New Version of Bloom’s Taxonomy.

Wattimena, H. S., Suhandi, A., & Setiawan, A. (2014). Profil Penyelenggaraan Praktikum Fisika Sekolah sebagai Penyiapan Mengembangkan Kreativitas Calon Guru. Jurnal Pendidikan MIPA (Old), 15(2).

Wardoyo, S. M. (2013). Pembelajaran Konstruktivisme Teori dan Aplikasi Pembelajaran dalam Pembentukan Karakter. Bandung: Alfabeta.

Susanti, W., & Jatmiko, B. (2016). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe TAI (team assisted individualization) untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa SMA pada materi elastisitas. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 6(1): 26-33.

Emzir. (2009). Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Pergoda.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Arikunto. (2008). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: BumiAksara.

Is, I. I. I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif TAI (Team Assisted Individualization) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Pada Materi Pokok Pesawat Sederhana. Jurnal Serambi Ilmu, 18(2).

Madsen, A., McKagan, S. B., & Sayre, E. C. (2015). How physics instruction impacts students’ beliefs about learning physics: A meta-analysis of 24 studies. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 11(1): 010115.

Desiana, N., Elisa, & Zainul, A.I.S. (2018). The Implementation of Team Assisted Individuaization (TAI) Type Cooperative Model To Increase learning Outcomes in Work Energy. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(2).

Fitriyah, A. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TAI (Team Assisted Individualization) untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas x pada pokok bahasan momentum dan impuls di MAN Mojosari Mojokerto. Inovasi Pendidikan Fisika, 6(3).

Komalasari, R. D., Rufaidah, E., & Rusman, T. (2018). Perbandingan Soft Skill Model Pembelajaran GI Dan TAI Dengan Memperhatikan Keterampilan Sosial. JEE (Jurnal Edukasi Ekobis), 6(7).

Iklima, I., Marzal, J., & Damris, M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization dan Self-Efficacy terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa di MTs N Kota Jambi. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Jember, 5(1): 58734.

Kasriani, K. (2018). Perbandingan Hasil Belajar Fisika Melalui Metode Pembelajaran (STAD dan TAI) Berbasis Praktikum Pada Kelas XI IPA Dengan Memperhatikan (EQ) Emotional Quotient siswa MA As’ Adiyah Putri Pusat Sengkang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Ariani, T. (2017). Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 6(2): 169-177.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v5i1.1477

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Umi Pratiwi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Publisher

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang

Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]

 


JIPF Indexed by:

 

Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)

ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)