Implementation of Physics Learning Materials Based Generative Learning With Open-Ended Problem Approach To Stimulate Critical Thinking Skills
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (English)References
Y, Abidin. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung : PT. Radika Aditama,.
Nurjannah, N. (2018). Analisa Kebutuhan Sebagai Konsep Dasar dalam Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab di MAN Curup. ARABIYATUNA: Jurnal Bahasa Arab, 2(1): 49-72.
Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Srianty, S., Samad, A., & Patandean, A. J. (2010). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Fisika Siswa Kelas Xi Ipa3 Sma Negeri 1 Bungoro Melalui Model Pembelajaran Generatif. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 7(1).
Cahyaningrum, V. D., Syaifuddin, M., & Effendi, M. M. M. (2018, January). The Effects of the Application of Generative Learning Model with Brainstorming Technique on Students' Mathematical Reasoning and Communication Abilities. In University of Muhammadiyah Malang's 1st International Conference of Mathematics Education (INCOMED 2017). Atlantis Press.
Sastrini, M., Garminah, N. N., Hum, M., & Wibawa, I. M. C. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis IPA Siswa SD Kelas V Gugus III Kecamatan Tejakula. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
Changwong, K., Sukkamart, A., & Sisan, B. (2018). Critical thinking skill development: Analysis of a new learning management model for Thai high schools. Journal of International Studies Vol, 11(2): 11-2.
Fuad, N. M., Zubaidah, S., Mahanal, S., & Suarsini, E. (2017). Improving Junior High Schools' Critical Thinking Skills Based on Test Three Different Models of Learning. International Journal of Instruction, 10(1): 101-116.
Popil, I. (2011). Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse education today, 31(2): 204-207.
Abbasi, A., & Izadpanah, S. (2018). The Relationship Between Critical Thinking, its Subscales and Academic Achievement of English Language Course: The Predictability of Educational Success Based on Critical Thinking. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2): 91-105.
Wulandari, I. G. A. A., Dantes, N., Tika, I. N., & Si, M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Terhadap Minat Dan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas V SD (Studi Kasus Di Gugus Letkol Wisnu Denpasar Utara). PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1).
ES, Y. R., & Harta, I. (2014). Keefektifan pendekatan open-ended dan CTL Ditinjau dari hasil belajar kognitif dan afektif. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1): 113-126.
Murni. (2013). Open-Ended Approach to Learning to Improve Students Thinking Skills in Banda Aceh. International Journal of Independent Research and Studies, 2(2): 95-101.
Husain, H., Bais, B., Hussain, A., & Samad, S. A. (2012). How to construct open ended questions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 60: 456-462.
Widana, M., Suhandana, A., & Atmadja, B. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berorientasi Pemecahan Masalah Open-Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Kintamani. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 4(1).
Djamas, D. (2013). Analisis Situasi Aktivitas Pembelajaran Fisika Kelas X SMAN Kota Padang Dalam Rangka Pengembangan Keterampilan Dan Karakter Berpikir Kritis Siswa. Eksakta, 2.
Yannidah, N., Kurniawan, L., & Aunillah. (2013). Development Devices With Aptitude Treatment Interaction In Effectiveness Mathematics Learning. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1(1): 1-12.
Arikunto, S. (2008). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Kartika, E. (2015). Kreativitas Siswa SMP RSBI dalam Pemecahan dan Pengajuan Masalah Matematika Berdasarkan Open-Ended Problem Picture Ditinjau dari Kemampuan Matematika. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 1(2): 36-46.
Karakoc, M. (2016). The significance of critical thinking ability in terms of education. International Journal of Humanities and Social Science, 6(7): 81-84.
Ariani, N. M. D., Candiasa, I. M., Kom, M. I., & Marhaeni, A. N. (2014). Pengaruh Implementasi Open-Ended Problem Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Pengendalian Kemampuan Penalaran Abstrak. Jurnal Penelitian dan Evaluasi pendidikan Indonesia, 4.
Rahayu, C., & Festiyed, F. (2018). Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika SMA Berbasis Model Pembelajaran Generatif Dengan Pendekatan Open-Ended Problem Untuk Menstimulus Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1): 1-6.
Zakirman, Z., & Rahayu, C. (2018). Popularitas WhatsApp sebagai media komunikasi dan berbagi informasi akademik mahasiswa. Shaut Al-Maktabah: Jurnal Perpustakaan, Arsip dan Dokumentasi, 10(1): 27-38.
Djamarah, S, B. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Nugroho, W. (2007). Belajar Mengatasi Hambatan Belajar. Surabaya: Prestasi Pustaka.
Zakirman, Z., Lufri, L., & Khairani, K. (2019, January). Factors Influencing the Use of Lecture Methods in Learning Activities: Teacher Perspective. In International Conference on Islamic Education (ICoIE 2018). Atlantis Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v4i2.1096
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Chichi Rahayu, Eliyarti Eliyarti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]
JIPF Indexed by:
Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)