Development of Four-Tier Multiple Choice Test Instrument to Identify Students' Concept Understanding of Newton's Law Material
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (English)References
Giancoli, D. C. (2001). Fisika Dasar Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.
Gurel, D. E. R. Y. A., Eryilmaz, A., & McDermott, L. (2015). A review and comparison of diagnostic instruments to identify students' misconceptions in science. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 11(5).
Mufit, F., & Fauzan, A. (2019, October). The application of real experiments video analysis in the CCBL model to remediate the misconceptions about motion’s concept. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1317, No. 1, p. 012156). IOP Publishing.
Puspendik. (2019). Laporan Hasil Ujian Nasional. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan,
Hestenes, D., Wells, M., & Swackhamer, G. (1992). Force concept inventory. The physics teacher, 30(3): 141-158.
Mufit, F. (2019). A study about understanding the concept of force and attitude towards learning physics on first-year students in the course of general physics; As preliminary investigation in development research.
Artiawati, P. R., Mulyani, R., & Kurniawan, Y. (2016). Identifikasi Kuantitas Siswa Yang Miskonsepsi Menggunakan Three Tier-Test Pada Materi Gerak Lurus Beraturan (GLB). JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 1(1): 13-15.
Silviani, R., Muliyani, R., & Kurniawan, Y. (2017). Penerapan Three Tier-Test untuk Identifikasi Kuantitas Siswa yang Miskonsepsi pada Materi Magnet. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 2(1): 10-11.
Alhinduan, S. R., Kurniawan, Y., & Mulyani, R. (2016). Identifikasi kuantitas siswa yang miskonsepsi menggunakan three tier-test pada materi listrik dinamis. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 1(1): 29-31.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Mufit, F., Hanum, S. A., & Fadhilah, A. (2020, March). Preliminary research in the development of physics teaching materials that integrate new literacy and disaster literacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1481, No. 1, p. 012041). IOP Publishing.
Aprilia, S., Syuhendri, S., & Andriani, N. (2015). Analisis pemahaman konsep mahasiswa Program Studi Pendidikan Fisika pada pokok bahasan gerak harmonik sederhana.
Pratiwi, A. D. Analisis Miskonsepsi Pada Konsep Hukum-Hukum Newton Tentang Gerak. JURNAL Analisis Miskonsepsi Pada Konsep Hukum-Hukum Newton Tentang Gerak.
Mahmudah. (2014). Analisis Tingkat Pemahaman Peserta Didik pada Materi Alat-alat Optik Menggunakan Teori APOS. Semarang.
Iriyanti, N. P., Mulyani, S., Ariani, D., & Retno, S. Identifikasi Miskonsepsi Pada Materi Pokok Wujud Zat Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bawang Tahun Ajaran 2009/2010. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 1(1): 127709.
Suparno, P. (2013). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Ismail, I. I., Samsudin, A., Suhendi, E., & Kaniawati, I. (2015). Diagnostik miskonsepsi melalui listrik dinamis four tier test. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains, 3(1): 381-384.
Zulfikar, A., Samsudin, A., & Saepuzaman, D. (2017). Pengembangan terbatas tes diagnostik force concept inventory berformat four-tier test. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2(1): 43-49.
Guswina, S., & Mufit, F. (2020). Desain Four-Tier Multiple Choice Test pada Materi Getaran Harmonis untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep Siswa Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 6(2).
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (17th ed.). Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v7i2.2369
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Syamsidar Syamsidar, Fatni Mufit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]
JIPF Indexed by:
Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)
ISSN 2477-8451 (Online) and ISSN 2477-5959 (Print)