Exploring Students’ Misconception in the Frame of Graphic and Figural Representation on Projectile Motion Regarding to the COVID-19 Constraints
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (English)References
McAleer, M. (2020). Prevention Is Better Than the Cure: Risk Management of COVID-19. Journal of Risk and Financial Management, 13(3): 1-5.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada masa pandemi covid-19. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1): 65-70.
Gunawan, G., Suranti, N. M. Y., & Fathoroni, F. (2020). Variations of models and learning platforms for prospective teachers during the COVID-19 pandemic period. Indonesian Journal of Teacher Education, 1(2): 61-70.
Wulandari, N. N. (2018). Penerapan Game Angry Bird untuk Materi Gerak Parabola pada Pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual, 2(4): 399-408.
Lila, K. (2017). Pengembangan Tes Diagnostik Fisika Materi Gerak Parabola untuk Siswa Kelas XI di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(9).
Kaniawati, I., Fratiwi, N. J., Danawan, A., Suyana, I., Samsudin, A., & Suhendi, E. (2019). Analyzing students’ misconceptions about Newton’s laws through four-tier Newtonian test (FTNT). Journal of Turkish Science Education, 16(1): 110-122.
Ismail, I. I., Samsudin, A., Suhendi, E., & Kaniawati, I. (2015). Diagnostik miskonsepsi melalui listrik dinamis four tier test. Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains, 3(1): 381-384.
Wahyuni, A. S. A., Rustaman, N., Rusdiana, D., & Muslim, M. (2019, April). Paper Conceptions and Misconceptions of Pre-Service Teacher about Light. In 1st International Conference on Advanced Multidisciplinary Research (ICAMR 2018) (pp. 56-61). Atlantis Press.
Lestari, P. A. S., Rahayu, S., & Hikmawati, H. (2017). Profil Miskonsepsi Siswa Kelas X Smkn 4 Mataram pada Materi Pokok Suhu, Kalor, dan Perpindahan Kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3): 146-153.
Yolanda, Y. (2017). Remediasi miskonsepsi kinematika gerak lurus dengan pendekatan STAD. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 1(1): 39-48.
Busyairi, A., & Zuhdi, M. (2020). Profil Miskonsepsi Mahasiswa Calon Guru Fisika Ditinjau Dari Berbagai Representasi Pada Materi Gerak Lurus Dan Gerak Parabola. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 6(1): 90-98.
Khoiruddin, M. (2015). Remediasi Miskonsepsi Siswa Menggunakan Strategi Metakognitif Berbantuan Refutation Text Pada Materi Gerak Parabola. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(5).
Mardatila, A., Novia, H., & Sinaga, P. (2019). Penerapan Pembelajaran Fisika Menggunakan Multi Representasi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Pemecahan Masalah Siswa SMA pada Pokok Bahasan Gerak Parabola. Omega: Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 5(2): 33-39.
Paudi, Z. I. Peningkatan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA 2 Pada Pokok Bahasan Gerak Parabola di SMA Negeri 1 Palu Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 7(2).
Saepuzaman, D., & Karim, S. (2016). Desain Pembelajaran Student’s Conceptual Construction Guider Berdasarkan Kesulitan Mahasiswa Calon Guru Fisika pada Konsep Gerak Parabola. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(2): 79-86.
Waldrip, B., Prain, V., & Carolan, J. (2010). Using multi-modal representations to improve learning in junior secondary science. Research in science education, 40(1): 65-80.
Kurnaz, M. A., & Arslan, A. S. (2014). Effectiveness of multiple representations for learning energy concepts: Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116: 627-632.
Ainsworth, S. (1999). The functions of multiple representations. Computers & education, 33(2-3): 131-152.
Bunawan, W., Setiawan, A., & Rusli, A. (2015). Penilaian pemahaman representasi grafik materi optika geometri menggunakan tes diagnostik. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(2).
Uzun, M. S., Sezen, N., & Bulbul, A. (2012). Investigating student's abilities related to graphing skill. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 2942-2946.
Selamet, S., Mahardika, I. K., & Supriadi, B. (2018). Analisis Kemampuan Representasi Verbal, Matematika, Gambar Dan Grafik (R-Vmgg) Siswa Sman Pasirian Pada Materi Termodinamika. FKIP e-Proceeding, 3(1): 144-148.
Setyono, A., Nugroho, S. E., & Yulianti, I. (2016). Analisis kesulitan siswa dalam memecahkan masalah fisika berbentuk grafik. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 5(3): 32-39.
Hidayatullah, Z., Jumadi, J., Nadhiroh, N., Kartika, E., Nuha, A. A., & Erlangga, S. Y. (2020). Identifikasi Miskonsepsi dan Konflik Kognitif Fisika: Kasus Terkait Perubahan Konseptual. Edusains, 12(1): 64-71.
Sheftyawan, W. B., Prihandono, T., & Lesmono, A. D. (2018). Identifikasi miskonsepsi siswa menggunakan four-tier diagnostic test pada materi optik geometri. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(2): 147-153.
Taqwa, M. R. A., & Pilendia, D. (2018). Kekeliruan Memahami Konsep Gaya, Apakah Pasti Miskonsepsi?. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Integrasinya, 1(2): 1-12
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v6i3.2157
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Wahyu Hidayatulloh, Heru Kuswanto, Purwoko Haryadi Santoso, Eko Susilowati, Zul Hidayatullah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: http://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JIPF
Email: [email protected]
JIPF Indexed by:
Copyright (c) JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika)