The Development of Adobe Flash to Learning Dayak Traditional Music for Students in Junior High School

Sartika Dewintha, Aloysius Mering, Indri Astuti

Abstract


This study aims to describe the design of the development, appearance, and process of Adobe Flash learning outcomes for learning traditional Dayak music for junior high schools. In this study involved media experts, material experts, design experts, fellow teachers, small, medium and large group trials. The subject of the trial was the eighth-grade students of Pontianak Public Middle School 10. Data obtained through interviews, observation and documentation studies. This study uses Research & Development research. The results of this study will later produce a product. Development research carried out combines the steps of Borg & Gall's development with the Dick and Carey model. The results showed that the media used was appropriate to be used as a learning medium for traditional Dayak music. The average level of feasibility based on the validator is that media experts have "feasible" eligibility criteria, "decent" material experts and "decent" design experts. Based on the results of the small group test scores "quite feasible," the trial group was "decent" and a large group test "feasible."

Keywords


Development; Flash; Dayak

Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Asriati, Nuraini. 2017. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Pontianak: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura Pontianak.

Astuti, Indri. 2015. Pengembangan Model Pembelajaran Konseling Kelompok dengan Pendekatan Konstruktivistik. Disertasi tidak diterbitkan. Jakarta: PPS UNJ.

Borg, W.R dan Gall, M.D. 1983. Educational Research An Introduction. New York: Longman

Dick, W, Carey L. J.O. 2001. The Systematic Design on Instruction. Addison-Wesley Educational Publisher Inc.

Fatimah. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Adobe Flash Professional CS6 Pada Materi Gula dan Hasil Olahnya Untuk Siswa Kelas X Jasa Boga SMK Negeri 1 Sewon. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Teknik Negeri Yogyakarta

Florus, Paulus.1992. Kebudayaan Dayak Aktualisasi dan Transformasi. Pontianak: Institud Dayakologi.

Gray, Mel. 2008. Viewing Spirituality in Social Work Through the Lens of Contemporary Social Theory. Australia: British Journal of Social Work.

Gustafon, Kent L dan Branch, Robert Meribe. 2002. Survey Of Instructional Development Models. New York: Eric Syracause.

Indrapraja, Diecky Kurniawan. 2012. Pembelajaran Pelog Salendro Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Peserta Didik Sekolah Menengah Umum. (Tesis). Bandung: UPI

Jazuli, Porf, Dr. M. 2005. Paradigma Kontekstual Pendidikan Seni. Semarang: Unesa University Press.

Khabibah, Siti. 2006. Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka Untuk Meningkatkan Kreatifitas Siswa Sekolah Dasar Disertasi. Tidak dipublikasikan. Surabaya: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Surabaya.

Mack, Dieter. 2001. Pendidikan Musik Antara Harapan dan Realitas. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Maswan. 2017. Teknologi Pendidikan Penerapan Pembelajaran yang Sistematis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Musjilah, Hanna Sri. 2004. Teori Musik. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Ningsih, Ni Ketut. 2009. Pengembangan Media CD Pembelajaran Berbasis Multimedia Gerakan Dasar Tari Bali. Jurnal : JPTK, UNDHIKSA, Vol hlmm. 37-50

Oktariani, Dwi. 2017. Pengembangan Multimedia Interaktif Tari Jepin Langkah Simpang Bagi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Bandung: Program Studi Pendidikan Seni Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Prawiradilaga, Dewi Salma. 2012. Mozaik Teknologi Pendidikan, Jakarta: Universitas Negeri Jakarta

Pribadi, Benny. 2010. Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Dian Rakyat

Purnomo, Eko. 2016. Seni Budaya Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Putra, Nusa. 2015. Research and Development. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Putri, Nadya. 2012. Efektivitas Penggunaan Media Video Untuk Meningkatkan Pengenalan Alat Musik Daerah Pada Pembelajaran IPS Bagi Anak Tunagrahita Ringan di SDLB 20 Kota Solok. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus.

Sadiman, Arief. 2011. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Setiawan, Mudiyanto. 2016. Aplikasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia Untuk Sekolah Dasar. Manado: Jurusan Teknik Elektro-FT. UNSRAT

Schunk, Dale. 2012. Teori-teori Pembelajaran Perspektif Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Setijadi. 1994. Pemilihan dan Pengembangan Media Untuk Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Sugiyono. 2013. Cara mudah menyusun skripsi, tesis, dan disertasi. Yogyakarta: Alfabeta

________. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Alfabeta Bandung.

________. 2016. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta Bandung

Surjani, Alloy. 2014. Mozaik Dayak Keberagaman Subsuku dan Bahasa Dayak di Kalimantan Barat. Pontianak: Institut Dayakologi

Surwanto, Harry. 2006. Seni Budaya Musik Untuk SMP/MTs Kelas VIII KTSP. Jakarta: PT. Galaxy Puspa Mega.

Thabroni, Muhammad. 2011. Belajar dan Pembelajaran Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran Pembangunan Nasional. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Warsita, Bambang. 2008. Teknologi Pembelajaran, Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Widoyoko, Eko Putro. 2017. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yusufhadi, Miarso. 2007. Menyemai benih teknologi pendidikan. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jetl.v3i2.750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals STKIP Singkawang

Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Singkawang

Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp.   : +62562 420 0344
No. Fax.    : +62562 420 0584

JETL (Journal of  Education, Teaching, and Learning)

e-ISSN : 2477-8478

p-ISSN : 2477-5924

Editor in Chief Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788

Publisher Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788

Management Tools

     

JETL Indexed by:

  

 

  Creative Commons License

JETL (Journal of Education, Teaching, and Learning) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.