Analysis of Computational Thinking Skills of Students on Exponential Equation Materials through Learning Videos
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisy, A. R., & Hakim, D. L. (2023). Kemampuan Berfikir Komputasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Pola Bilangan. Didactical Mathematics, 5(2). https://doi.org/10.31949/dm.v5i2.6083
Angraini, L. M., Arcat, A., & Sohibun, S. (2022). Pengaruh Bahan Ajar Berbasis Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Computational Thinking Matematis Mahasiswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(2). https://doi.org/10.33603/jnpm.v6i2.6937
Bråting, K., & Kilhamn, C. (2021). Exploring the intersection of algebraic and computational thinking. Mathematical Thinking and Learning, 23(2). https://doi.org/10.1080/10986065.2020.1779012
Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL) : Suatu Model Pembelajaran Untuk Mengembangkan Cara Berpikir Kritis Peserta Didik. Widya Accarya, 12(1). https://doi.org/10.46650/wa.12.1.1056.61-69
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1).
Gunawan, M. S., & Fitra, D. (2021). Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal-soal Eksponen dan Logaritma. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2). https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.875
Hauda, N., Mulyono, B., & Hapizah. (2024). Kemampuan Computational Thinking Materi Fungsi Eksponensial Menggunakan Problem Based Learning. Jurnal Derivat, 11(1).
Hsu, T. C., Chang, S. C., & Hung, Y. T. (2018). How to learn and how to teach computational thinking: Suggestions based on a review of the literature. Computers and Education, 126. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.004
Indayani, N., Hidayanto, E., & Sisworo, S. (2024). ANALISIS KESALAHAN SISWA KELAS X SMA DALAM MENYELESAIKAN SOAL HOTS PERSAMAAN EKSPONEN DAN SCAFFOLDING-NYA [ERROR ANALYSIS OF GRADE 10 STUDENTS IN SOLVING HOTS QUESTIONS ON EXPONENTIAL EQUATIONS AND THEIR SCAFFOLDING]. JOHME:
Journal of Holistic Mathematics Education, 8(1), 45.
https://doi.org/10.19166/johme.v8i1.8059
Jannah Koto, M., & dan Roni Priyanda, S. (2021). Analisis Kemampuan Critical Thinking Matematis Siswa dalam Penggunaan Perangkat Pembelajaran Berbasis Virtual Di SMA Negeri 3 Bangko Pusako. Pros. SemNas. Peningkatan Mutu Pendidikan, 2(1).
Kalelioglu, F., Gulbahar, Y., & Kukul, V. (2016). A Framework for Computational Thinking Based on a Systematic Research Review. Baltic Journal of Modern Computing, 4(3).
Lee, S. W. Y., Tu, H. Y., Chen, G. L., & Lin, H. M. (2023). Exploring the multifaceted roles of mathematics learning in predicting students’ computational thinking competency. International Journal of STEM Education, 10(1). https://doi.org/10.1186/s40594-023-00455-2
Lestari, M. (2019). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS INTUISI TERHADAP KREATIFITAS SISWA. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA (KUDUS), 2(1). https://doi.org/10.21043/jpm.v2i1.6339
Letelay, M. M., Molle, J. S., & Palinussa, A. L. (2023). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PERSAMAAN EKSPONEN. Atom : Jurnal Riset Mahasiswa, 1(1). https://doi.org/10.30598/atom.1.1.44-55
Megahantara, G. S. (2017). Pengaruh Teknologi Terhadap Pendidikan Di Abad 21: Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta.
Nuraeni, D., Nurasiah, I., Fkip, P., & Sukabumi, U. M. (n.d.). ANALISIS PEMAHAMAN KOGNITIF MATEMATIKA MATERI SUDUT MENGGUNAKAN VIDEO PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISTEM DARING DI KELAS IV B SDN PINTUKISI.
Nuraini, F., Agustiani, N., & Mulyanti, Y. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas X SMK. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3). https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2672
Nurfadhillah, S., Cahyani, A. P., Haya, A. F., Ananda, P. S., Widyastuti, T., & Tangerang, U. M. (2021). Perapan Media Audio Visual Berbasis Video Pembelajaran Pada Siswa Kelas IV Di SDN Cengklong 3. In Jurnal Pendidikan dan Dakwah (Vol. 3, Issue 2).
Ostian, D., Hapizah, & Mulyono, B. (2023). Interactive e-student worksheet based on computational thinking with South Sumatera Traditional Game context. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2).
Pendidikan Matematika, J., Jariyah, A., & Ilma Indra Putri, R. (n.d.). Development of Learning Video Reflection Using Palembang Songket Context to Determine Students’ Mathematical Reasoning.
https://doi.org/10.22342/jpm.v18i2.pp273-294
Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMA Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah pada Materi Barisan dan Deret dengan Langkah-langkah Menurut Polya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4).
Putro, Y. T. M., & Astuti, R. (2024). Penerapan Scratch dalam Pembelajaran Coding Siswa Sekolah Dasar. Emergent Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning (EJEDL), 1(4). https://doi.org/10.47134/emergent.v1i4.37
Revika, S. P., & Yahfizham, Y. (2024). Studi Literatur Analisis Algoritma Pemrograman Pengaruh Computational Thinking pada Pembelajaran Matematika. Ber: Jurnal Teknik Informatika, Sains, Dan Ilmu Komunikasi, 2(1).
Rosiana, S., Rosmaiyadi, R., & Setyowati , R. . (2024). Pengaruh Model PBL Berbantuan Video Animasi terhadap Hasil Belajar IPA . Scholarly Journal of Elementary School, 4(1), 82–94. https://doi.org/10.21137/sjes.2024.4.1.8
Saritepeci, M. (2020). Developing Computational Thinking Skills of High School Students: Design-Based Learning Activities and Programming Tasks. Asia-Pacific Education Researcher, 29(1). https://doi.org/10.1007/s40299-019-00480-2
Surur, A. M. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN KHATABAH (PUBLIC SPEAKING SKILL) SANTRI MA’HAD DARUL HIKMAH IAIN KEDIRI. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 1(2). https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v1i2.5402
Tang, K. Y., Chou, T. L., & Tsai, C. C. (2020). A Content Analysis of Computational Thinking Research: An International Publication Trends and Research Typology. Asia-Pacific Education Researcher, 29(1). https://doi.org/10.1007/s40299-019-00442-8
Wu, T. T., Silitonga, L. M., & Murti, A. T. (2024). Enhancing English writing and higher-order thinking skills through computational thinking. Computers and Education, 213. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105012
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01). https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v9i2.5948
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Published by:
Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index
Email: [email protected]
JPMI Indexed by:
JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.