Ethnomathematic Exploration Of Cemetery Buildings Commander Khatib Kampar

Muhammad Al Hafis, Adityawarman Hidayat, Kasman Edi Putra

Abstract


This research is qualitative research with an ethnographicapproach. The aim of this research is to determine the ethnomathematics of the Panglima Khatib Tomb Building. This research was conducted at the Panglima Khatib Kampar Tomb Building from September to October 2023. The Panglima Khatib Tomb Building is the tomb of one of the heroes of Kampar, namely Datuk Panglima Khatib. The methodused in thisresearch isdescriptive qualitative with an ethnographic approach, namely a type of research that describes and obtains data in a complete, comprehensive and in-depthmanner. The results of this research show that the mathematical concepts that exist in the Panglima Khatib Kampar Tomb Building are flat concepts such as squares, isosceles triangles, rectangles, rhombuses and circles. Spacebuilding concepts such as blocks and tubes. The concept of reflection or mirroring. And number concepts.


Keywords


Commander Khatib's Tomb Building; ethnomathematics; exploration

Full Text:

PDF

References


Astuti, A., Zulfah, Z., Nurhaliza, Nursyahfira, Ningrum, S., Wulan Sari, R., & Saputra, M. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Tradisi Manggelek Tobu di Kuok. Journal of Education Research, 4(1), 125–133. https://doi.org/10.37985/jer.v4i1.134

Fithriani, D., Assadad, L., & Arifin, Z. (2017). Karakteristik dan Model Matematika Kurva Pengeringan Rumput Laut Eucheuma cottonii. Jurnal Pascapanen dan Bioteknologi Kelautan dan Perikanan, 11(2), 159. https://doi.org/10.15578/jpbkp.v11i2.290

Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran matematika yang bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 181–190. https://doi.org/10.33654/math.v2i3.47

Hartono, R., Hartoyo, A., & Hairida, H. (2022). Pemanfaatan Budaya Lokal untuk Meningkatkan Kompetensi Global Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 7573–7585. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3602

Hidayat, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Negeri 1 Rumbio Jaya. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 23–40. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.30

Hukum, S., Sarjana, P., & Hukum, I. (2022). Analisis Hukum Adat Atas Peralihan Tanah Ulayat Menjadi Tanah Hak Perseorangan Pada Masyarakat Hukum Melayu Datuk Mudo Di Kenagarian Bangkinang Skripsi.

Kehi, Y. J., Zaenuri, M., & Waluya, S. B. (2019). Kontribusi Etnomatematika Sebagai Masalah Kontekstual dalam Mengembangkan Literasi Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2, 190-196. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/28911

Lastrijanah, Prasetyo, T., & Mawardini, A. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 87.

Mulyani, E. (2020). Eksplorasi Etnomatematik Batik Sukapura Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 131–142.

Nova, I. S., & Putra, A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika pada Cerita Rakyat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 67–76. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1497

Putri, L. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang Mi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 4(1), 136837.

Rosaliza, M. (2015). 1099-Article Text-1955-1-10-20180418.pdf. In Jurnal Ilmu Budaya (Vol. 11, Nomor 2, hal. 9).

Rosneli, M. R., Fadhilaturrahmi, F., & Hidayat, A. (2020). Penerapan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa di Sekolah

Dasar. Journal on Teacher Education, 1(1), 70–78. https://doi.org/10.31004/jote.v1i1.506

Safitri, A. H. I., Novaldin, I. D., & Supiarmo, M. G. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Bangunan Tradisional Uma Lengge. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3311–3321. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.851

Setiana, D. S., Ayuningtyas, A. D., Wijayanto, Z., & Kusumaningrum, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Museum Kereta Kraton Yogyakarta dan Pengintegrasiannya ke dalam Pembelajaran Matematika, Ethnomathematics Journal, 2(1). https://doi.org/10.21831/ej.v2i1.36210

Sholichah, N., Legowati, E., & Prastiwi, L. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Makam Maulana Malik Ibrahim Gresik. … Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 123–128. http://194.59.165.171/index.php/APM/article/view/600

Sinaga, Q. A. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Makam Papan Tinggi. 07, 1867–1876.

Supiyato, S., Hanum, F., & Jailani. (2019). Ethnomathematics In Sasaknese Architecture. Journal on Mathematics Education, 10(1), 47-58. https://doi.org/10.22342/jme.10.1.5383.47-58

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Susernawati. (2013). Media Pembelajaran Matematika Manipulatif. Media Pembelajaran Matematika manipulatif , 1(May).

Sutarsa, D. A., & Puspitasari, N. (2021). Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa antara Model Pembelajaran GI dan PBL. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 169–182. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i1.1035

Tarigan, R. (2021). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat Dan Aliran Formalisme Yang Terkandung Dalam Filsafat Matematika. Sepren, 2(2), 17–22. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.508

Ulum, B. (2018). Etnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(2), 686. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n2.p686-696

Wahyudi, W., & Putra, A. (2022). Systematics Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika Pada Aktivitas Masyarakat. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(1), 173–185. https://doi.org/10.46306/lb.v3i1.110

Wijaya, H. (2018). Analisis Data Kualitatif Model Spradley (Etnografi). Research Gate, March, 1–9. https://www.researchgate.net/publication/323557072

Yuningsih, N., Nursuprianah, I., & Manfaat, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Rancang Bangun Rumah Adat Lengkong. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v3i1.19517

Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764

Zakiy, M. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Bangun Ruang. Institud Agama Islam Negeri Raden Intan.

Zulfah, Z., Astuti, A., Juliana, I., Herlinda, N., & Febriani, S. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Pertanian Tradisional Kabupaten Kampar. Journal of Education Research, 4(1), 161–170. https://doi.org/10.37985/jer.v4i1.137




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v9i2.5847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal

STKIP Singkawang


Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index

Email: [email protected]

JPMI Indexed by:

     

Creative Commons License

JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.