Development of Numeracy Literacy-Based Math Problems in a Personal Context for Middle School Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asyari, A., Saputra, E., Wulandari, W., Nuraina, N., & Listiana, Y. (2024). Pengembangan soal literasi numerasi berbantuan quizizz dengan menggunakan konteks sosial budaya kota tebing tinggi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 7(2), 285–296. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i2.21648
Creswell, J. W. (2014). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th Edition). SAGE Publications.
CSAI. (2018). Valid and Reliable Assessments. https://www.ccsso.org/sites/
Faridah, N. R., Afifah, E. N., & Lailiyah, S. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi dan Literasi Digital Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. In Jurnal Basicedu, 6(1), 706-716.
Fenn, J., Tan, C.-S., & George, S. (2020). Development, validation and translation of psychological tests. BJPsych Advances, 26(5), 306–315. https://doi.org/10.1192/bja.2020.33
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). McGraw-Hill.
Hardiwan, H., Nursangaji, A., Munaldus, M., Halini, H., & Fitriawan, D. (2024). Pengembangan soal berbasis asesmen kompetensi minimum untuk mengukur kemampuan literasi numerasi siswa. JuMlahku: Jurnal Matematika Ilmiah, 10(1), 34–46. https://doi.org/10.1
Hasibuan, A. S. (2023). Penerapan Konsep Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Pada Siswa di Sekolah Menengah Pertama Swasta Budi Insani. SAJJANA: Public Administration Review, 02(02), 1–6.
Jain, P., & Rogers, M. (2019). Numeracy as critical thinking. Adults Learning Mathematics International Journal, 14(1), 23–33.
Jazilah, F. V., Fauziyah, N., & Suryanti, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Statistika. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1), 96–111.
Lanya, H., Zayyadi, M., Sulfiah, S. K., & Roziq, A. (2021). Students’ Mathematical Literacy on The Performance of PISA Questions: What Is Gender Correlation? Jurnal Didaktik Matematika, 8(2), 222–234. https://doi.org/10.24815/jdm.v8i2.20570
Melati, R., Destiniar, D., & Rohana, R. (2023). Pengembangan soal higher order thinking skills (HOTS) pada materi aritmetika sosial di kelas VII SMP. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(1), 116. https://doi.org/10.25157/teorema.v8i1.9140
Mubarokah, N. L., Khuzaini, N., & . S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 3(1), 82–86. https://doi.org/10.47233/jpst.v3i1.1525
NCTE. (2018). Literacy Assessment: Definitions, Principles, and Practices.
Nirmalasari, P., Jumadi, J., & Ekayanti, A. (2021). Penerapan model pembelajaran STEAM (scienci, technology, engineering, art and math) untuk penguatan literasi-numerasi siswa. http://eprints.umpo.ac.id/7103/
Nugraha, S., Kartono, K., & Salimi, A. (2024). Pengembangan soal Hots subtema bekerja sama mencapai tujuan di kelas VI SDN 25 Pontianak Utara. Journal on Education, 06(03), 17412–17422.
OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume II). In OECD: Vol. II. OECD. https://doi.org/10.1787/a97db61c-en
Pusmenjar. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sari, P. N., Jumadi, & Ekayanti, A. (2021). Penerapan model pembelajaran STEAM (science, technology, engineering, art, and math) untuk penguatan literasi-numerasi siswa. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(2), 89–96. https://doi.org/10.53769/jai.v1i2.90
Septian, D., Dhilarwan Sembiring, D., Azmi, D. S., & Purba, D. P. (2023). Integrasi Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30859–30862.
Setiawan, A., Inganah, S., & Ummah, S. K. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Penyelesaian Soal Pisa Ditinjau dari Gender. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(1). http://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JPMat/index
Situmorang, A. S., Lumbangaol, B. H., & Sinaga, M. G. (2022). Model pembelajaran CTL terhadap kemampuan literasi numerasi peserta didik SMP Adhyaksa. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 3(2), 57–62. https://doi.org/https://doi.org/10.36655/sepren.v3i2
Sugiatno, S., Rif’at, M., Putra, F. G., & Imama, K. (2022). Pengembangan soal counter-example matematis dalam materi aljabar di SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2992–3007. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.4907
Sugiyono. (2023). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D (4th ed.). Alfabeta.
Susanto, H., Rinaldi, A., & Islam Negeri Raden Intan Lampung, U. (2015). Analisis Validitas Reabilitas Tingkat Kesukaran dan Daya Beda pada Butir Soal Ujian Akhir Semester Ganjil Mata Pelajaran Matematika. In Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2).
Tenny, Khairun Nisa, A., & Murtaplah. (2021). Pengembangan Literasi dan Numerasi dalam Proses Belajar dan Mengajar Berbagai Mata Pelajaran (F. Mandik & T. Nira Sari, Eds.). Direktorat Sekolah Menengah Atas.
TIM GLN Kemendikbud. (2017). MATERI PENDUKUNG LITERASI NUMERASI. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Wartono, W., Batlolona, J. R., Sutopo, S., & Rahmatina, D. I. (2019). Development of problem solving ability test on the work-energy material. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(2), 268–276. https://doi.org/10.11591/edulearn.v13i2.12400
Xiao, F., Barnard-Brak, L., Lan, W., & Burley, H. (2019). Examining problem-solving skills in technology-rich environments as related to numeracy and literacy. International Journal of Lifelong Education, 38(3), 327–338. https://doi.org/10.1080/02601370.2019.1598507
Yustinaningrum, B. (2023). Deskripsi Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Polya Ditinjau Dari Gender. Jurnal Sinektik, 4(2), 129–141. https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6174
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v9i2.5736
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Published by:
Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index
Email: [email protected]
JPMI Indexed by:
JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.