Students' Mathematical Conceptual Understanding Ability with Problem Posing Model on the Topic of Probability to Students' Curiosity Perspective

Hopiyeh Hopiyeh, Nurul Husna, Nurhayati Nurhayati

Abstract


Understanding concepts is crucial in facilitating students' learning to achieve mathematical goals. Strong and meaningful understanding serves as a vital foundation for problem-solving in daily life. However, In the fact, students' abilities in understanding concepts are still inadequate. Literature indicates that the problem posing learning model is effective in enhancing students' problem-solving abilities in mathematical learning. This study aims to determine the improvement of students' mathematical concept understanding abilities on probability material, considering students' curiosity before and after the implementation of the Problem Posing learning model. This research used a mixed-method approach with a Sequential Explanatory Design comprising 8 research stages. Quantitative research utilized Quasi Experimental Design with class VIIIB as the experimental group and class VIIIC as the control group. This research was conducted at SMP 20 Singkawang. Meanwhile, qualitative data analysis involves questionnaire categorization. The research findings reveal that: 1) There is a difference in the improvement of students' mathematical concept understanding abilities using the problem posing model, with an average score of 24.44 and a Z-score < Z-table. 2) The concept understanding abilities in terms of curiosity indicate an average score of 79.48, categorized as moderate.

Keywords


Understanding Concept; Problem Posing; Mix Method; Probability

Full Text:

PDF

References


Aningsih, & Asih, T. S. N. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Rasa Ingin Tahu Siswa pada Model Concept Attainment. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 217-224.

Ameliah, I. H., Munawarah, M., & Muchyidin, A. (2016). Pengaruh Keingintahuan dan Rasa Percaya Diri Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas VII MTs Negeri 1 Kota Cirebon. EduMa. Mathematics Education Learning and Teaching, 5(1).

Apriansyah, D., & Ramdani, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Berpikir Kreatif Matematika Siswa MTs Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 1-7.

Arifah, A., Rahmat, A. A., Suwatno, & Rasto. (2017). Menumbuhkambangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Guided Discovery. UNION: Jurnal Pendidikan Matematik, 5(3).

Azri, K. L., & Amidi. (2024). Kajian Teori: Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau Dari Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Model Meaningful Instructional Design Berbantuan Permainan Bingo. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 7, 112-118.

Dilla, L., & Dwina, F. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Jurnal Edukasi dan Penelitian Matematika, 7(4), 67-72.

Fajar, A. P., Kodirun, Suhar, & Arapu, L. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229-239.

Febrianto, B., Haryanti, Y. D., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Kantong Bergambar Pada Materi Perkalian Bilangan di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2).

Hartati, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh kemampuan pemahaman konsep, kemampuan komunikasi dan koneksi terhadap kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2).

Hatmawati, S. R., Rokhmat, J., & Kosim. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Dengan Model Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Pada Siswa Kelas VIII SMP N 19 Mataram Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(1).

Lestari, K., & Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Meutia, H., & Sulastri, R. (2018). Pendekatan Problem Posing Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Berpikir Kreatif Siswa SMA. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 2(1), 42-50.

Puspitasari, L. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kampak Trenggalek. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Institut Agama Islam Negeri: Tulungagung.

Rahmawati, A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Dengan Model Pembelajaran Problem Posing Pada Siswa Kelas IV Di MI Sirojul Huda (Doctoral dissertation, Universitas Islam" 45" Bekasi).

Salinan Lampiran PERMENDIKBUD Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Sari, A. A. I. (2016). Mengembangkan Rasa Ingin Tahu Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Penemuan Terbimbing Setting TPS. 373-382.

Sharp, C. A. (2003). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Evaluation Journal of Australasia, 3(2), 60–61.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Shoit, A., & Masrukan, M. (2021, February). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Rasa Ingin Tahu pada Pembelajaran Problem Posing Berbasis Open Ended Problem dengan Performance Assessment. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 4, pp. 37-48).

Suraji, Maimunah, & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16.

Toha, W. (2015). Efektivitas Model Pembelejaran Problem Posing Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII MTs Muhammadiyah 01 Randublatung Pada Materi Pokok Getaran dan Gelombang. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiayah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Walisongo: Semarang.

Wulandari, H., Susanta, A., & Fachruddin, M. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Post Solution Posing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 01 Bengkulu Tengah. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 2(1).

Yahya, I. S. & Sanapiah, (2018) Pengaruh Model Pembelajaran Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Media Pendidikan Matematika. 4(2) .70-75

Yulisma. (2017). Model Pembelajaran Problem Posing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora, 3(1).

Yuni, Y. M. (2023). Pentingnya pemahaman konsep dasar pembelajaran

matematika berkelanjutan dalam paradigma baru. Jupendik: Jurnal Pendidikan, 7(1), 22-26.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v9i2.5273

Refbacks



Published by:

Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal

STKIP Singkawang


Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index

Email: [email protected]

JPMI Indexed by:

     

Creative Commons License

JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.