Development of Doratoon-Based Video Animations Material of Algebra
Abstract
This research aims to produce Doratoon-based animated math learning videos that are deemed feasible and practical for algebra material. This study is classified as development research or qualitative descriptive analysis. The development research is designed using the Hannafin and Peck development model, which includes the stages of needs analysis, design analysis, development analysis, and implementation. The results of this research show that the media experts obtained an average percentage score of 82%, indicating "Good" quality, while the subject matter experts obtained an average percentage score of 87.5%, indicating "Very Good" quality. Furthermore, the students' response to the development of animated video learning media for matrix material during the product trial received a response of "interesting" with an average percentage score of 83%. Therefore, it can be concluded that the development of Doratoon-based animated video learning media for algebra material is considered suitable and engaging for use in school learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainul Mila, L. (2019). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Pembelajaran Matematika Realistik. 49.
Akhiruddin. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. CV. Cahaya Bintang Cemerlang.
Amir, A. (2016). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal EKSAKTA, 1(2).
Anggerayni, A., & Ikashaum, F. (2024). ANALYSIS OF STUDENTS’ MATHEMATICAL REASONING ABILITY AND SELF- CONFIDENCE IN SOLVING PROBLEM-BASED QUESTIONS. 8(1).
Asma Yanti, Y., Buchori, A., & Andri Nugroho, A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom di Sekolah Menengah Kejuruan. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6).
Feri, A., & Zulherman, Z. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Nearpod. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(3), 418. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.33127
Ghifari, M., Salsabila, E., & Abdul Aziz, T. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Bentuk Aljabar Dengan Pendekatan Metaphorical Thingking. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2).
Hasanah, U., & Hakim, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Film Animasi Sebagai Media Pembelajaran Konsep Fotosintesis. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan IPA, 1(1), 97.
Hasibuan, I. (2015). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar di Kelas VII SMP Negeri 1 Banda Aceh Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Peluang, 4(1).
Karamete, A., & Gunaydin, S. (2016). Material Development to Raise Awareness of Using Smart Boards Doratoon. Journal of Contemporary Education University, Turkey European, 15(1), 116.
Komala Sari, F., Farida, & M. Syazali. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Al-Jabar, 7(2).
Maryono, M., & Budiono, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Membaca dan Menulis Berbasis Mobile Learning Sebagai Alternatif Belajar Mandiri Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4281–4291. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1502
Nanni, A. (2015). Teaching English Trought the Use of Cloud-Based Animation Software Doratoon. Tesol Journal, 2(3).
Nurlatifah, A., Fadillah Rachman, K., Arani, N., Arif Rahmatullah, M., & Dzakwan, R. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Video Animasi Dengan Media Bacaan Dalam Materi Aljabar di SMAN 1 Cisarua. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(1).
Pratomo, A., & Irawan, A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Menggunakan Metode Hannafin and Peck. POSITIF: Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi, 1(1).
Riyanto, B. (2024). PENDESAINAN SOAL PEMODELAN MATEMATIKA UNTUK MEMPROMOSIKAN KEMAMPUAN PROBLEM-POSING. Journal of Mathematics Education, 5.
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19: (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic). BIODIK, 6(2).
Saputra, W. A., & Fatkhurohman, I. (2023). INOVASI DIGITAL UNTUK MEMBANGUN KETERAMPILAN BAHASA PADA ANAK USIA DINI. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 3(3).
Sholihatin, L. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS APLIKASI PLOTAGON PADA SISWA MA NU PETUNG PANCENG GRESIK. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VI.
Sulisa Putri, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Sistem Koloid di SMA N 2 Banda Aceh. Universitas Negeri Islam Ar-Raniry.
Suriani, A., Febriani, R. D., Rulef, R. P., Anggraini, D., Alfarraz, F. M., & Putri, M. (2023). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN GUNA MENCIPTAKAN SUASANA BELAJAR YANG MENYENAGKAN DI SDN 01,02,03 BALAI PANJANG THE APPLICATION OF LEARNING MEDIA TO CREATE A PLEASANT LEARNING ENVIRONMENT AT ELEMENTARY SCHOOLS (SDN) 01, 02, 03 BALAI PANJANG. Human: Journal of Community and Public Service, 2(2).
Syahroni, S., & Nurfitriyanti, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer dalam Pembelajaran Matematika, Materi Bilangan pada Kelas 3 SD. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v7i3.2237
Tegeh, I. M., Simamora, A. H., & Dwipayana, K. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PENGEMBANGAN 4D PADA MATA PELAJARAN AGAMA HINDU. Mimbar Ilmu, 24(2), 158. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21262
Yanti, I., Febriyanti, I., & Khairuddin. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Doratoon UntukK Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran TIK di SMP Negeri 2 BUKIT TINGGI. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 1(1), 35–45.
Yusuf, A. S., & Aini, A. N. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA MELALUI PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION PADA MATERI STATISTIKA. Journal of Mathematics Education, 4.
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v9i2.4455
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Published by:
Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal
STKIP Singkawang
Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia
Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index
Email: [email protected]
JPMI Indexed by:
JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.