Homeroom Management Model to Improve Pancasila Learner Profile
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriyanto. Utaminingsih. R.. & Nisa. A. F. (2021). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila Kelas IV SD. Wacana Akademika. 7(1). 115–128.
Atika. N. T.. Wakhuyudin. H.. & Fajriyah. K. (2019). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Membentuk Karakter Cinta Tanah Air. Mimbar Ilmu. 24(1). 105. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17467
Buaton. R.. Fauzi. A.. Serasi Ginting. B.. & Betty Yel. M. (2021). Model Pembelajaran Adaptif dan Cerdas Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Prosiding Seminar Nasional Riset Dan Information Science (SENARIS). 4(2021). 149–157.
De Boeck. P.. & Elosua. P. (2016). Reliability and validity: History. notions. methods. and discussion. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780199356942.003.0028
Fadlan Najhan Ikhwany. Nur rafizah. Aqwamith Thariq. & Ahmad Alfian. (2022). Media Pancasila Sebagai Penguatan Karakter Siswa Untuk Menghadapi Isu Isu Di Era Globalisasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2(1). 97–108. https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v2i1.31
Faiz. A.. Parhan. M.. & Ananda. R. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 4(1). 1544–1550. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2410
Firmansyah. E.. Siama. S.. Kamaluddin. K.. & Rizki. R. (2024). Pengembangan LKPD Siswa Model Resource Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Penguatan Profil Pelajar Pancasila Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (JP-IPA). 5(2). 123–130.
Gustiani. S. (2019). Research and Development (R&D) Method as a Model Design in Educational Research and Its Alternatives. Holistics Journal. 11(2). 12–22. https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v5i2.359
Hidayati. R. (2022). Pengembangan Model 5S (Senyum. Sapa. Salam. Sopan. Santun) untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di SDN Pendem 01 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora. 1(4). 170–193.
Irawati. D.. Iqbal. A. M.. Hasanah. A.. & Arifin. B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan. 6(1). 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Ismail. S.. Suhana. S.. & Yuliati Zakiah. Q. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila Di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial. 2(1). 76–84. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.388
Istianah. A.. Mazid. S.. Hakim. S.. & Susanti. R. P. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Pancasila untuk Membangun Karakter Pelajar Pancasila di Lingkungan Kampus. Jurnal Politik. Hukum. Sosial Budaya Dan Pendidikan. 19(1). 59–68.
Japar. M.. Susila. H. R.. Alfani. H.. Muyaroah. S.. Hermanto. H.. Sangaji. B. M.. & Ilhamsyah. S. F. (2023). Model Multilidi sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 7(5). 6101–6106. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5331
Kahfi. A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah. Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam. 5(2). 138–151. https://doi.org/10.51476/dirasah.v5i2.402
Moss. P. A.. Girard. B. J.. & Haniford. L. C. (2006). Validity in educational assessment. Review of Research in Education. 30(1). 109–162. https://doi.org/10.3102/0091732X030001109
Mubarok. R.. & Bakri. M. (2021). Membumikan Multikulturalisme Sebagai Upaya Pencegahan Sikap Radikalisme Beragama. Risâlah. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam. 7(2). 252–266. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v7i2.178
Nabila, A. O. & Wulandari. M. D. (2022). Elemen Berkebhinnekaan Global Pada Buku Tematik Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku. Jurnal Cakrawala Pendas. 8(3). 788–797. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2607
Nafi’ah. J.. & Sulthon. E. A. (2024). Profile Of Pancasila Student. Application Of Pancasila Values In Student Behavior. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 6(01). 43–55. https://doi.org/10.62097/au.v6i01.1744
Newton. P. E.. & Shaw. S. D. (2013). Standards for talking and thinking about validity. Psychological Methods. 18(3). 301–319. https://doi.org/10.1037/a0032969
Nurasiah. I.. Marini. A.. Nafiah. M.. & Rachmawati. N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu. 6(3). 3639–3648. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727
Nurhayati. Jamaris. & Sufyarma Marsidin. (2022). Strengthening Pancasila Student Profiles In Independent Learning Curriculum In Elementary School. International Journal Of Humanities Education and Social Sciences (IJHESS). 1(6). https://doi.org/10.55227/ijhess.v1i6.183
Pamungkas. O. Y.. & Sudigdo. A. (2022). Profile of Pancasila Students: Implementation of Diversity in MBKM Student’s Stories in UST Yogyakarta. Daengku: Journal of Humanities and Social Sciences Innovation. 2(2). 156–164. https://doi.org/10.35877/454RI.daengku870
Rachmawati. N.. Marini. A.. Nafiah. M.. & Nurasiah. I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 6(3). 3613–3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714
Raharjo. R. (2020). Analisis Perkembangan Kurikulum PPKn: Dari Rentjana Pelajaran 1947 sampai dengan Merdeka Belajar 2020. PKn Progresif: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan. 15(1). 63. https://doi.org/10.20961/pknp.v15i1.44901
Reeves. T. D.. & Marbach-Ad. G. (2016). Contemporary test validity in theory and practice: A primer for discipline-based education researchers. CBE Life Sciences Education. 15(1). rm1. https://doi.org/10.1187/cbe.15-08-0183
Setiyaningsih. S.. & Wiryanto. W. (2022). Peran Guru Sebagai Aplikator Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education. 8(4). http://dx.doi.org/10.58258/jime.v8i4.4095
Utari. D.. & Afendi. A. R. (2022). Implementation of Pancasila Student Profile in Elementary School Education with Project-Based Learning Approach. EduLine: Journal of Education and Learning Innovation. 2(4). 456–464. https://doi.org/10.35877/454RI.eduline1280
Weideman. A.. & Deygers. B. (2023). Validity and validation. In Ethics and Context in Second Language Testing. Oxford University Press. USA. https://doi.org/10.4324/9781003384922-3
Yulia. N. M.. & Suttrisno. S. (2024). Pengembangan model pembelajaran projek penguatan profil pelajar pancasila berbasis digital di sekolah dasar. Dharmas Education Journal (DE_Journal). 5(2). 804–814. https://doi.org/10.56667/dejournal.v5i2.1468
Yun. J.. & Ulrich. D. A. (2002). Estimating measurement validity: A tutorial. Adapted Physical Activity Quarterly. 19(1). 32–47. https://doi.org/10.1123/apaq.19.1.32
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jetl.v10i1.6745
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Published by:
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals STKIP Singkawang
Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Singkawang
Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp. : +62562 420 0344
No. Fax. : +62562 420 0584
JETL (Journal of Education, Teaching, and Learning)
e-ISSN : 2477-8478
p-ISSN : 2477-5924

Editor in Chief Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788
Publisher Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788
Management Tools
JETL Indexed by:
JETL (Journal of Education, Teaching, and Learning) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.










