Development of Discovery Learning-Based Modules for PGSD Students at PGRI Silampari University

Nur Fitriyana, Lucy Asri Purwasi

Abstract


This research aims to determine the development of a Discovery Learning-based module for PGSD students that is valid and practical. This research was carried out on first semester PGSD students at PGRI Silampari University. The module development research procedure was adapted from the 4-D learning device development model. Based on the research results, the development of discovery learning-based modules on number sequences and series is in the valid and practical category. This is shown from the results of validation by material, construction/media and language experts who obtained an average score of 0.82, 0.8 and 0.89 respectively with the high validity category. Practicality is shown from the results of observing the implementation of the module, the results of the questionnaire analysis of lecturer and student responses with average scores of 4.7, 4.6 and 4.4 respectively, all in the very practical category.

Keywords


Development; Module; Discovery learning; Number Sequences and Series

Full Text:

PDF

References


Akdon dan Ridwan. (2006). Aplikasi Statistika dan Metode Penelitian untuk Administrasi dan Manajemen. Bandung: Dewa Ruci

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cahyani, H., dan Ririn, W.S., 2016. Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang. 151-160.

Cintia, N.I., Firosalia K., dan Indri A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 69-77

Daryanto & Dwicahyono, A. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Febriandi, R. F., Susanta, A. S., & Wasidi, W. W. (2019). Validitas LKS Matematika dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Ootdoor pada Materi Bangun Datar. Jurnal pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 148-158.

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hartanto, A, dkk. (2021). Efektivitas Bahan Ajar yang Praktis dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Sosial Mahasiswa: Studi Kasus di Perguruan Tinggi Swasta." Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosial, vol. 5, no. 4, hlm. 110-125.

Hmelo-Silver, C. E., Duncan, R. G., & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: A response to

Kirschner, Sweller, and Clark (2006). Educational Psychologist, 42(2), 99-107.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Konstektual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020). Model discovery learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213-220.

Kemdikbud. (2013). Permendikbud no. 65 Tentang Standar Proses Pendidkan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Kurniasih, I. dan Sani, B. (2014). Sukses Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Kata Pena, Yogyakarta.

Kurniawati, L. (2006). Pembelajaran dengan Pendekatan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematika Siswa SMP. ALGORITMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 82.

Lestari, L. (2014). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Matematika antara yang Mendapat Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) dengan Pembelajaran Konvensional. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 95-108.

Nasution, A. G. J. dan Amini, A. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas IV Mis Istiqomah Islamic Fullday School Kec. Sunggal Kab. Deli Serdang. Jurnal NIZHAMIYAH 12(1): 65-87.

Panjaitan, V., Bharata,H., & Gunowibowo, P. (2018). Efektivitas Model Discovery Learning Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 163-174.

Pratama, D., & Wijaya, R. (2021). Evaluasi Kriteria Praktis Bahan Ajar dalam Konteks Pembelajaran Matematika: Perspektif Validator dan Respons Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika Terapan, 7(2), 45-58.

Prasetyo, W. (2012). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta didik (LKS) dengan Pendekatan PMR Pada Materi Lingkaran di Kelas VIII SMP N 2 Kepohbaru Bojonegoro. Jurnal MATHEdunesa, 1(1), 1–7.

Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Purwasi, L. A., & Fitriyana, N. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Higher Order Thingking Skill (HOTS) Pendidikan Matematika STKIP PGRI Lubuklinggau. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 894–908.

Rahayu, D.V. (2012). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 73-82

Rahmawati, I., Alzaber, A., Herlina, S., & Angraini, L. M. (2022). Pengembangan bahan ajar matematika berbasis discovery learning pada materi perbandingan SMP. Journal of Didactic Mathematics, 3(2), 42-50.

Rohmah, F. (2020). Pengembangan Modul Sintaksis Bermodel Discovery Learning untuk Peserta didik Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 20(1), 111-120.

Salmi. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas XII IPS.2 SMA Negeri 13 Palembang. Jurnal Profit, 6(1), 1-16.

Suryanti, S. (2017). Peningkatan Kepercayaan Diri dan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Pada Mata Kuliah Matematika Diskrit Melalui Discovery Learning. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 22(1), 64-73.

Syah, M. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan dan Implementasinya pada KTSP. Jakarta: Kencana.

Usman. (2014). Aktivitas Metakognisi Peserta didik Calon Pendidik Matematika dalam Pemecahan Masalah Terbuka. Didaktik Matematika, 1(2), 21–29.

Wardhani, A, dan Hartono, B. (2020). Strategi Efisiensi Waktu dalam Penggunaan Bahan Ajar Buatan Guru Sekolah Dasar: Tinjauan Praktis." Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 12, no. 3, hlm. 110-125.

Yamin, M., & Bansu I.A. (2012). Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Siswa. Jakarta: Gaung Persada Press.

Yaumi, M. Media & Teknologi Pembelajaran. (2019). Jakarta: Prenadamedia.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v9i1.5096

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal

STKIP Singkawang


Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index

Email: [email protected]

JPMI Indexed by:

     

Creative Commons License

JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.