Analysis Of Mathematical Critical Thinking Skills In Terms Of Gender In Class VIII Material of Cube

Rosmaiyadi Rosmaiyadi, Buyung Buyung, Sri Hartianingsih

Abstract


This study aims to describe mathematical critical thinking skills in terms of gender and determine the factors that influence student errors in completing mathematical critical thinking skills in the Cube material for class VIII MTs Negeri 1 Singkawang. The research method used is descriptive qualitative method. The subjects of this study were 30 students in class XI MTs Negeri 1 Singkawang. Data collection using an instrument in the form of a mathematical critical thinking ability test in the form of a description test that is adapted to mathematical critical thinking skills. The data analysis technique was carried out with steps of data validity, data reduction, data presentation, as well as verification and conclusion. The results showed that: 1) The mathematical critical thinking ability of male students on the Cube material was included in the low category, while the mathematical Critical Thinking ability of female students on the Cube material was included in the medium category; 2) the factors that cause male and female students' errors are the same in solving mathematical critical thinking skills in terms of gender in the Cube material for class VIII MTs Negeri 1 Singkawang, namely internal factors and cognitive factors.

Keywords


Mathematical Critical Thinking Ability; Influencing Factors; Gender; Cube

Full Text:

PDF

References


Aspriyani (2017). Pengaruh Motivasi Berprestasi Siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. JPPM Vol. 10, No. 1.

Buyung, B., & Sumarli, S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Variabel, 4(2), 61-66.

Cahyono, B. (2017). Analisis ketrampilan berfikir kritis dalam memecahkan masalah ditinjau perbedaan gender. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8(1), 50-64.

Dilla, S. C., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2018). Faktor gender dan resiliensi dalam pencapaian kemampuan berpikir kreatif matematis siswa SMA. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 129-136.

Fisher, Alec (2009). Berpikir Kritis : Sebuah Pengantar. Jakarta : Erlangga.

Lestari, K. E. (2014). Implementasi Brain-Based Learning untuk meningkatkan kemampuan koneksi dan kemampuan berpikir kritis serta motivasi belajar siswa SMP. Judika (Jurnal pendidikan UNSIKA), 2(1).

Mahmuzah, R. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis siswa smp melalui pendekatan problem posing. Jurnal Peluang, 4(1).

Musa, L. A. D. (2016). Level Berpikir Geometri Menurut Teori Van Hiele Berdasarkan Kemampuan Geometri dan Perbedaan Gender Siswa Kelas VII SMPN 8 Pare-Pare. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(2), 103-116.

Nurussafa’at, Fitri. A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Prisma dengan Fong’s Schematic Model For Error Analysis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa (Study Kasus Siswa Kelas VIII Semester II SMP IT Ibnu Abbas Klaten Tahun Ajaran 2013/ 2014): (Versi Elektronik). Tesis Program Pasca Sarjana, Universitas Sebelas Maret (UNS) Surakarta.

Prihatiningtyas, N. C., & Rosmaiyadi, R. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Model Pembelajaran Jucama pada Materi Trigonometri. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(1), 27-37.

Ristanti, F. (2017). Kritis Ditinjau Dari Disposisi Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Disposisi Matematis Siswa Smp Negeri 3 Purwokerto. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 3(2).

Sari, A. N., Wahyuni, R., & Rosmaiyadi, R. (2016). Penerapan Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 10 Pemangkat. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(1), 20-24.

Sigit, J., Utami, C., & Prihatiningtyas, N. C. (2018). Analisis kompetensi strategis matematis siswa pada sistem persamaan linier tiga variabel (SPLTV) kelas X SMK Negeri 3 Singkawang. Variabel, 1(2), 60-65.

Sudirman, S. (2017, April). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Pesisir Ditinjau dari Perbedaan Gender pada SMP Negeri 2 Tiworo Selatan. In Seminar on Applied Quantitative Research.

Wahyuni, R., Mariyam, M., & Sartika, D. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Creative Problem Solving (Cps) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Matematis Siswa Pada Materi Persamaan Garis Lurus. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 3(1), 26-31.

Wijaya, H. P. I., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sesuai dengan Gender Dalam Pemecahan Masalah Pada Materi Balok Dan Kubus (Studi Kasus Pada Siswa SMP Kelas VIII SMP Islam Al-Azhar 29 Semarang). Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(9).

Zagoto, M. M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematic Educations Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Education And Development, 3(1), 53-53.

Zhu, Z. (2007). Gender differences in mathematical problemsolving patterns: A review of literature. International Education Journal, 8(2), 187-203.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpmi.v8i1.3832

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Published by:

Institute for Managing and Publishing of Scientific Journal

STKIP Singkawang


Jl. STKIP, Kelurahan Naram, Kecamatan Singkawang Utara, Kota Singkawang, Kalimantan Barat, Indonesia

Website: https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JPMI/index

Email: [email protected]

JPMI Indexed by:

     

Creative Commons License

JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.