Building Madrasah Ibtidaiyyah Through Participation

M. Khusni Mubarok, Izzatul Fajriyah

Abstract


This research examines the public participation in establishing a madrasah Ibtidaiyyah held at MI Al-Hikmah Kalidawir. The methodology used was a qualitative approach. Data analysis procedures through three stages: data reduction, data presentation, and conclusion. There are three findings of the research, namely: first, the presence of some of the participating institutions in MI Al-Hikmah Kalidawir; secondly, the efforts of the madrasah and institutions to encourage people to participate in the school; and third, their work patterns and phases of the madrasah and institutions in realizing the ideals of schools that have superior quality and high participation. This research aims to determine the extent of public participation in the Madrasah Ibtidaiyyah.


Keywords


Build Ibtidaiyyah Madrasah, public participation

Full Text:

PDF

References


Armstrong, Michel. (2010). Seri Pedoman Manajemen: Manajemen Sumber Daya Manusia, Alih Bahasa: Cikmat et.al., PT. Elex Media Komputindo, Jakarta

A.S. Piet. (2011). Dimensi Administrasi Pendidikan, Surabaya.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Arifin, Imron. (2010). Rancangan Studi Kasus Tunggal, Multi Situs dan Multi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif, Makalah Penelitian Kualitatif bagi Dosen PTAI se-Kopertais Wilayah IV, Unisma, Malang.

Azwar, Azrul. (2009). Pengantar Administrasi Kesehatan. Jakarta: Binarupa Aksara.

Ahmad, Fauzi. (2004) Tesis Studi Kinerja Komite Sekolah di MTsN Blitar, Program Pasca Sarjana, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang.

Azra, Azyumardi. (2009). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernitas Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Departemen Pendidikan Nasional. (2004). Acuan Operasional dan Indikator Kinerja Komite Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Daimon. (2001). Tesis Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang I Dalam Pandangan Orang Tua Siswa, Program Pasca Sarjana, Universitas Muhammadiyah Malang, Malang.

Danim, Sudarwan. (2009). Menjadi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Departemen Agama Republik Indonesia. (2003). Pedoman Komite Sekolah. Jakarta: Dirjen Kelembagaan Agama Islam.

Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Panduan Umum Dewan Pendidikan dan Komite Sekolah. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.

Deep, San dan Sussman Lyle. (1996). Seri Pustaka Nomor 23, Mengefektifkan Kinerja: Sarana untuk Menghadapi Empat Puluh Empat Jenis Orang yang Menimbulkan Masalah di Lingkungan Kerja, Penerjemah, Arif Suyoko. Jakarta: PT. Pustaka Binama Pressindo.

Fadjar, Malik. (2009). Holistik Pemikiran Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Perkasa.

----. (2008). Visi Pembaruan Pendidikan Islam. Jakarta: LP3NI.

Faisal, Sanapiah et.all. (2009). Partisipasi Masyarakat terhadap Sekolah: Pelajaran dari Lapangan untuk Mewujudkan Visi Direktorat Pembinaan SMP. Malang: UM Press.

Fatah, Nanang. (2010). Konsep Manajemen Berbasisis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Ibrahim, Djamil M. (2010). Keluar dari Kemelut Pendidikan Nasional: Menjawab Tantangan Kualitas Sumber Daya Manusia Abad 21, Editor, Dawam Rahardjo. Jakarta: PT. Intermasa.

Irawan, Ade, et.all. (2006). Mendagangkan Sekolah: Studi Kebijakan Manajemen Berbasis Sekolah di DKI Jakarta, Indonesia Corruption Watch, Jakarta, 2009. ------------, Buruk Wajah Pendidikan Dasar: Riset Kepuasan Warga Atas Pelayanan Pendidikan Dasar di Jakarta, Garut, dan Solo, Cetakan Pertama. Jakarta: Indonesia Corruption Watch.

Kasiram, Moh. (2009). Makalah dalam Quo Vadis Pendidikan Islam: Pembacaan Realitas Pendidikan Islam, Sosial dan Keagamaan. Malang: UIN-Malang Press.

Komisi Nasional Pendidikan. (2001). Menuju Pendidikan Bermutu dan Merata, Jakarta: Laporan Komisi Nasional Pendidikan.

Maslow, Abraham H. (1994). Seri Manajemen Nomor 104 A, Motivasi dan Kepribadian I: Teori Motivasi dengan Pendekatan Hierarki Kebutuhan Manusia, Penerjemah, Nurul Iman. Jakarta: PT. Pustaka Binaman Pressindo.

Mulyasa. (2010). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Nazir, Moh. (2015). Metode Penelitian, Editor Riska Agustine & Risman FS. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurkholis. (2010). Manajemen Berbasis Sekolah, Teori, Model, dan Aplikasi. Jakarta: Grasindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jpdi.v2i2.343

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals, STKIP Singkawang

Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp.   : +62562 420 0344
No. Fax.    : +62562 420 0584

JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia)

e-ISSN : 2477-8435

p-ISSN : 2477-5940

Editor in Chief Contact: [email protected] / [email protected] / Wa: +6281345376986

Publisher Contact: [email protected] / [email protected] / Wa: +6282142072788

Management Tools

     

JPDI indexed by:

 

Creative Commons License

JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.