The Application of A Saprahan-Based Economic Learning Model in Senior High School of Sambas District

Muhammad Basri

Abstract


The purpose of this study is to evaluate a saprahan-based economic learning paradigm for Sambas Regency high school students. This study employed a quasi-experimental design and a quantitative methodology. Six schools comprising 66 pupils served as the research participants. This study's data analysis employed the Wilcoxon non-parametric t-test. The saprahan-based economic learning model successfully improved the students' economic learning outcomes, as evidenced by the statistical tests using Wilcoxon that showed a significant difference (increase) in the learning outcomes between the pre-test and post-test findings.

Keywords


learning model; economy; saprahan; local wisdom

Full Text:

PDF

References


Arpan, S. (2014). Saprahan Adat Budaya Melayu Sambas. Sambas:Majelis Adat Budaya Melayu.

Bonner, P. J., Warren, S. R., & Jiang, Y. H. (2018). Voices from urban classrooms: Teachers’ perceptions on instructing diverse students and using culturally responsive teaching. Education and Urban Society, 50(8), 697-726.

Diantoro, S. B. A., Mahsup, M., & Pramita, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bentuk Aljabar Siswa Kelas VII SMP. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 10(1), 01-07.

Hardianto & Baharuddin, M. R. (2019). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran PAIKEM Gembrot terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 2(1), 27-33.

Hastiani & Hariko, R. (2019). Identification of saprahan values as formers of gifted students empathy in high school students in Pontianak. International Journal of Research in Counseling and Education, Vol. 3 (1).

Irmayanti, I., Islamiah, N., & Syarifuddin, S. (2020). Analisis Sosiomatematika Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembelajaran pada Siswa SDN 224 Palae. JTMT: Journal Tadris Matematika, 1(2), 27-34.

Januardi, A., & Superman, S. (2024). Rancangan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Nilai Tradisi dan Sejarah Lokal. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 689-695.

Joice, B., Weil, M. & Calhoun, E. 2009. Models of Teaching: Model-Model Pengajaran. Terjemahan oleh Fawaid, A. & Mirza A.,2011. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Khairunida, D. D., Damanik, F. H. S., Daroini, M., Khoir, Q., & Fauziyah, N. L. (2023). Pendidikan Multikultural di Kelas Global: Strategi Pengajaran Responsif Budaya. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (online), 3(2), 1857-1863.

Komilaini, K., Alpusari, M., & Zufriady, Z. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 7 Pekanbaru. Doctoral dissertation, Riau University.

Manguni, D. W. (2014). Hubungan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dan Budaya Sekolah Dengan Hasil Belajar Anak Kelas 4 Dan 5 Sd Perumnas Condongcaturtahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, Volume 1 (1).

Meltzer,David E .(2002).The Relationship Between Mathematics Preparation and conceptual learning gain in physics:A possible inhidden Variablei in Diagnostic pretest scores.Ames:Department of physics and Astronomy,Lowa State University

Mubyarto. (1990). Ekonomi Pancasila: Gagasan dan Kemungkinan. Jakarta: LP3ES.

Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi model pembelajaran IPA berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118-127.

Panggabean, H., Tjitra, H., Murniati, J. 2014. Kearifan Lokal Keunggulan Global: Cakrawala Baru di Era Globalisasi. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Pena-Sandoval, C. (2017). The remix of culturally relevant pedagogy: pertinence, possibilities, and adaptations for the Chilean context. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 56(1), 109-126.

Rahmawati, S., & Rohim, D. C. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3), 198-203.

Rispan & Sudrajat, A. (2020). Pewarisan Nilai-Nilai Kearifan Lokal Kalosara dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Membangun Karakter Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, Volume 8 (1).

Satriawan, M., & Rosmiati, R. (2016). Pengembangan bahan ajar fisika berbasis kontekstual dengan mengintegrasikan kearifan lokal untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika pada mahasiswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 6(1), 1212-1217.

Soetomo. (2014). Kesejahteraan dan Upaya Mewujudkannya dalam Perspektif Masyarakat Lokal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sulasih, B., Syamwil, R. & Wilonoyudho, S. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Outdoor Study Berbasis Keunggulan Lokal pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Vocational and Career Education, JVCE 2 (1).

Sutrisno. Riyanto, Y. Subroto, W.T. (2020). Pengaruh Model Value Clarification Technique (VCT) Berbasis Kearifan Lokal terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 5 (1).

Tayeb, T. (2017). Analisis dan Manfaat Model Pembelajaran. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol. 4 (2).

Wafiqni, N. & Nurani, S. (2018). Model Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Volume 10, Nomor 02.

Wijayanthi, A. A. S. O. V., Lasmawan, I. W., Natajaya, I. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Tanggung Jawab Belajar dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus I Gusti Ngurah Rai Denpasar Selatan. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, 4, 1-12




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jetl.v9i2.5768

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals STKIP Singkawang

Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Singkawang

Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp.   : +62562 420 0344
No. Fax.    : +62562 420 0584

JETL (Journal of  Education, Teaching, and Learning)

e-ISSN : 2477-8478

p-ISSN : 2477-5924

Editor in Chief Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788

Publisher Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788

Management Tools

     

JETL Indexed by:

  

 

  Creative Commons License

JETL (Journal of Education, Teaching, and Learning) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.