The Urgency of Islamic Education Value in Social Studies Instruction at Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah Bandung
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Ulum Vol. 13, No. 1, pp: 25-38.
Akhyak. (2006). Meretas Pendidikan Islam Berbasis Etika. Surabaya: eLKAF.
Al Muchtar, Suwarma. (2013). Epistemologi Pendidikan IPS. Bandung: Wahanajaya Abadi.
Ali, M., & Luluk Y. R. (t.tp.: t.p., 2004). Paradigma Pendidikan Universal di Era Modern dan Post-Modern; Mencarai “Visi Baru” atas “Realitas Baru” Pendidikan Kita.
Aysegul, T. (2018). Meaning That Social Studies Teacher Candidates Give to Value Concept and Their Value Rankings. Educational Research and Reviews. Vol. 13(6), pp. 197-203. DOI: 10.5897/ERR2017.3453
Azizah, Amirah Al May. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran IPS Pada Kurikulum 2013. ElementerIs: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, Vol. 3, No. 1, pp: 23-35. e-ISSN: 2655-6324. DOI: https://doi.org/10.33474/elementeris.v3i1
Bahar, H. (2014). Pengembangan Pembelajaran Terpadu dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Teknodik Vol. 17, No. 2, pp: 209-225. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.80
Basri, A, S, H. (2016). Fenomena Tawuran Antar Pelajar dan Intervensinya. Hisbha: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam. Vol 12 no 25.
Capra, Fritjof. (2002). Titik Balik Peradaban. Yogyakarta: Bentang Budaya.
Creswell, J. W. (2014). Reseach Design: Pendekatan, Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Damayanti, H. L., & Anando, A. A. (2021). Peran Guru Dalam Menumbuhkembangkan Kemandirian Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Sinestesia, 11(1), 52–59. https://doi.org/10.53696/27219283.59
Hakam, Kama Abdul. (2008). Pendidikan Nilai. Bandung: Value Press.
Jervis, J & Wideman, B. (1971). Values and the Social Studies Curriculum. The Social Studies, 62:7, 328-329, DOI: 10.1080/00220973.1942.11019152.
Kholidah, Lilik Nur. (2015) Pola Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Lembaga Pendidikan. Jurnal At-Ta’dib, Vol. 10, No. 2, pp: 325-340. P-ISSN: 0216-9142, E-ISSN: 2503-3514. DOI: http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.459
Makmun, Abin Syamsuddin. (2005). Psikologi Pendidikan. Bandung: Yudhistira.
Miftahudin. (2016). Revitalisasi IPS Dalam Perspektif Global. Jurnal Tribakti, Vol. 27, No. 2, pp: 267-284. ISSN: 1411-9919, E-ISSN 2502-3047.
Munawarah, M & Ali, N. (2016). Penerapan Nilai Nilai Ajaran Islam Dalam. Pembelajaran Umum. ISTIQRA, Vol. III, No. 2, pp: 207-216.
Ridwan Abdullah, R., Syahidin., Suryana, T. (2019). Penerapan Nilai-nilai Islam Pada Pembelajaran (Studi Deskriptif Pembelajaran IPS di SMP PGII 1 Bandung). Jurnal Pendidikan Agama Islam Ta’lim Vol. 17 No. 2 – 2019. Hlm 117-133.
Sadiman, A. S. (2010). Media pendidikan: pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Sapriya. (2009). Pendidikan IPS. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Somantri. (2001). Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet
Surahman, E. M. (2017). Peran Guru IPS Sebagai Pendidik dan Pengajar Dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, Vol. 4, No. 1, (1-13) DOI: 10.21831/hsjpi.v4i1.8660
Tay, B & Yildrim, K. (2009). Parents’ Views Regarding the Values Aimed to be Taught in Social Studies Lessons. Educational Sciences: Th eory & Practice 9 (3) .1529-1542.
Tim Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam. (2004). Profil Pondok Pesantren Mu’adalah. Cet. I. Jakarta: Direktorat Pendidikan Keagamaan dan Pondok Pesantren Departemen Agama.
Wahana, Paulus. (2004). Nilai Etika Aksiologis Max Scheller. Yogyakarta: Kanisius.
Yusuf, M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenadamedia Group.
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/jetl.v8i2.3921
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Published by:
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals STKIP Singkawang
Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Singkawang
Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp. : +62562 420 0344
No. Fax. : +62562 420 0584
JETL (Journal of Education, Teaching, and Learning)
e-ISSN : 2477-8478
p-ISSN : 2477-5924
Editor in Chief Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788
Publisher Contact: [email protected] / Wa: +6282142072788
Management Tools
JETL Indexed by:
JETL (Journal of Education, Teaching, and Learning) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.