Facing New Challenges: The Role of Teachers as Agents of Change in the 21st Century
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullateef, S. T. (2021). Remote learning: Fostering learning of 21st Century skill through digital learning tools. Arab World English Journal (AWEJ) special Issue on Call, 7, 190-201, DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/call7.14
Amirahlilis, P. G. (2023). Peran guru dalam inovasi pendidikan pada era teknologi informasi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin. https://thesiscommons.org
Andrian. (2018). Perspektif guru sebagai agen pembaharu (Agent of Change) dalam meningkatkan kualitas pendidikan Kewarganegaraan. Untirta Civic Education Journal, 3(1), 79-100. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Bourn, D. (2016). Teachers as Agents of Social Change. International Journal of Development Education and Global Learning, 7(3), 63-77. https://doi.org/10.18546/IJDEGL.07.3.05
Brown, C., White R., & Kelly, A. (2021). Teachers as educational change agents: what do we currently know? Finding from a systematic review [version 1; peer review: 2 approved]. Emerald Open Res. https://doi.org/10.35241/emeraldopenres.14385.1
Damayanti, Rd. R., Sumantri, M. S., Dhieni, N., & Karnadi. (2022). Guru sebagai agen of change dalam pendidikan anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 960-976. DOI: 10.31004/obsesi.v6i2.1602
Daud, A., Aulia, A. F., & Ramayanti, N. (2019). Integrasi teknologi dalam pembelajaran: Upaya untuk beradaptasi dengan tantangan era digital dan revolusi industri 4.0. Seminar Nasional Pemberdayaan Masyarakat, 1, https://doi.org/10.31258/unricsce.1.449-455
Haryanti, Y. D. & Saputra, D. S. (2019). Instrumen penilaian berpikir kreatif pada pendidikan abad 21. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2). DOI: 10.31949/jcp.v5i2.1350
Jailani, M. S. (2014). Guru profesional dan tantangan dunia pendidikan. Al-Ta’lim Journal, 21(1). DOI: 10.15548/jt.v21i1.66
Mardhiyah, R. H., Fajriyah, A. S. N., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura Jurnal Pendidikan . 12(1), 29-40. DOI: 10.31849/lectura.v12i1.5813
Meillia, M. & Murdiana. (2019). Pendidik harus melek kompetensi dalam menghadapi pendidikan abad ke-21. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 2(01). http://jurnal.stitalamin.ac.id/index.php/alamin/article/view/19
Pratika, A. (2023). Peran guru dalam inovasi pendidikan dengan mengikuti perkembangan teknologi masa kini. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin. https://osf.io/preprints/thesiscommons/c9dru/
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082
Reinius, H,. Kaukinen, I., Korhonen, T., Juuti, K., & Hakkarainen, K. (2022). Teaching and teacher education. Elsevier. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103888
Sani, R. A. (2017). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Sedana, I. M. (2019). Guru dalam peningkatan profesionalisme, agen perubahan dan revolusi industri 4.0. Jurnal Penjaminan Mutu Lembaga Penjaminan Mutu Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar, 5(2). https://doi.org/10.25078/jpm.v5i2.891
Siregar, N. H. (2020). Pengembangan kualitas pendidikan di Indonesia dilakukan melalui peningkatan profesionalitas guru. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran, 1(1). Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JPPG/article/view/4454
Stetsenko, A. (2017). The transformative mind: Expanding Vygotsky's approach to development and education. Cambridge University Press.
Sugara, H. & Mutmainnah, F. (2020). Peran guru PPKN dalam membangun karakter bangsa sebagai respon dan tantangan abad ke-21. Buana Pendidikan: Jurnal FKIP Unipa Surabaya, 16(29). https://doi.org/10.36456/bp.vol16.no29.a2266
Tarihoran, E. (2019) Guru dalam pengajaran abad 21. Jurnal Sapa, 4(1). https://e-journal.stp-ipi.ac.id/index.php/sapa
DOI: http://dx.doi.org/10.26737/ij-mds.v7i1.5024
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Publisher:
Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals, STKIP Singkawang
Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram, Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp. : +62562 420 0344
No. Fax. : +62562 420 0584
International Journal of Multi Disipline Science
e-ISSN : 2615-1707
Editor in Chief Contact: [email protected] / [email protected] / Wa: +6285310307312
Publisher Contact: [email protected] / [email protected] / Wa: +6282142072788
Management Tools
INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTI DISCIPLINE SCIENCE IS INDEXED BY
International Journal of Multi Discipline Science is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License