PENGEMBANGAN E-MODUL INTERAKTIF BERTEMATIK BUDAYA CIREBON SEBAGAI BAHAN AJAR BERBASIS TEKS BAGI PEMELAJAR BIPA TINGKAT DASAR

Nurhannah Widianti

Abstract


ABSTRACT

The aim of the research is to produce an interactive e-module with quick response codes on the Cirebon culture theme as basic level BIPA teaching material. The method used is research and development with the aim of producing a new product. There are two methods used, namely descriptive and evaluative research methods. The first step that researchers take in processing data is to describe and analyze it. The researcher reflects that what has been done is according to plan, then prepares the next design. The second step is discussing the data. Research shows that this e-module received a positive response from BIPA teachers and students. The results of the interviews showed that the teaching materials created were effective and utilized technological sophistication in the form of fast response codes. This makes BIPA students enthusiastic about learning the language and culture of Cirebon. The material is presented clearly. There are instructions for working and evaluating understanding using simple sentences. The appearance of this e-module is also interesting because it presents visualizations that fit the context and has a variety of colors so it is not monotonous. Research notes, namely that all stages of development must be carried out.

 


Keywords


electronic module, BIPA, Cirebon culture

Full Text:

PDF

References


Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2021). Badan Bahasa Targetkan 100.000 Pemelajar Baru BIPA pada Tahun 2024 (online). https://badanbahasa.kemdikbud.go.id. Diakses tanggal 13 Juni 2023.

Dadela, R., Bulan, D. R., & Hermawan, D. (2021) Pemanfaatan YouTube sebagai Bahan Ajar Berbicara bagi Pemelajar BIPA. Jurnal Deiksis, 8 (1), hlm. 61-76.

Fahmi, N. K. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Bermuatan Budaya Lokal Bagi Mahasiswa

Asing di UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung. UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung.

Farinda, F. U. & Khaerunnisa. (2023). Upaya Pengenalan Kuliner Lokal Indonesia dalam Materi Ajar Bipa Melalui Media Audiovisual. Jurnal Paramasastra, 10 (1), hlm. 46-56.

Giyoto. (2021). Solusi Dosen dalam Menyelesaikan Kesulitan Penggunaan Metode Direct Method dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing di PTKIN. JBIPA, 3 (2).

Hartono, D. (2023). Wisata Kuliner Nusantara: Diplomasi Budaya Melalui Standardisasi Materi Ajar BIPA di Era Milenial. Konferensi Internasional Pengajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (KIPBIPA) XI, 2023.

Hasanah, D. U., Mufti, A., & Achsani F. (2022). Lagu Dangdut Koplo Sebagai Materi Ajar BIPA Berbasis Kearifan Lokal bagi Pemelajar Tingkat Lanjut. JBIPA, 4 (2), hlm. 99-118.

Purbarani, E., dkk. (2021). Pengembangan Model Materi Ajar Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing. Jurnal BASA, 1 (2), Bulan 10, 9-19.

Kemendikbud, (2021). Capaian keberhasilan BIPA Tingkatkan Fungsi Bahasa Indonesia di Kancah Dunia (online).https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2021/09/capaian-keberhasilanbipa-tingkatkan-fungsi-bahasa-indonesia-di-kancah-dunia.Diakses tanggal 18 September 2022.

Kurniasih, D. (2021). Analisis Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Sahabatku Indonesia Tingkat Dasar. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 12 (1), hlm. 25-45.

Kurniawan, Fahmi, R. N., & Mulyaningsih, I. (2022). Kesesuaian Isi Buku Ajar BIPA“Sahabatku Indonesia” untuk Penutur Bahasa Inggris Level 1 (Conformity of BIPA Textbook Contents “Sahabatku Indonesia”for Level 1 English Speakers). ILEaL, 7 (2), 279-293..

Muzaki, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang. Jurnal Ilmiah Semantika, 2(2), hlm. 1-9.

Ningtyas, Y. D. R., Andajani, K. , & Susanto G. (2021). Bahan Ajar Menyimak untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula Tinggi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6 (5), hlm. 681-686.

Nugraha, D. (2022). Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa): Masalah Kefasihan, Kebakuan, Rujukan Belajar, dan Kesusastraan. Jurnal SAP, 7 (2), hlm. 243-251.

Proklawati, D., Roekhan, & Susanto, G. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA: Membaca untuk Pemula Bermuatan Budaya Jawa Timur. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6 (1), hlm.17-23.

Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan. (2019). Paparan PPSDK. Jakarta: UIN Syarif Hiayatulah Jakarta.

Riana, D. R. (2020). Pendekatan Imersi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) (Penerapan Program Imersi di Australia. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 2 (1), hlm. 36-47.

Rofiuddin, dkk. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Daring Tingkat Pemula Rendah. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 10 (1), hlm. 153-169.

Sari, D. E. & Ansari, K. Pengembangan Bahan Ajar Bipa Bermuatan Budaya Sumatera Utara Berbantuan Media Audio Visual Bagi Tingkat Pemula. Jurnal Kode, 10 (1), hlm. 138-147.

Septyani, D. E., Rafli, Z, & Muliastuti L. (2020). Keterbacaan Wacana Buku Teks BIPA Sahabatku Indonesia Tingkat Madya. Jurnal ILEaL, 6 (1), 13-23.

Suharsono, D. D., Wicaksono, J.A., dan Taufan, G. T. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Bipa Bermuatan Budaya Agraris Untuk Penutur Asing Tingkat Pemula. Jurnal Caraka, 9 (1), hlm. 124-135.

Suharianto, dkk. (2020). Implementasi QR Code untuk Efesiensi Waktu Pemesanan Menu Makanan dan Minuman di Restoran maupun Kafe. Jurnal Teknologi Informasi dan Rekayasa Komputer, 1 (1), hlm. 35-39.

Utami, D. A. F. & Rahmawati, L. E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Modul Interaktif bagi Pemelajar BIPA Tingkat A1. Jurnal Kredo, 3 (2), hlm. 277-294.

Wasito, B. & Novian, H. (2020). Pemanfaatan Quick Response Code Untuk Pencarian Informasi Produk Berbasis Mobile. Jurnal Informatika dan Bisnis, 9 (2), hlm. 1-8.

Wiratsih, W. 2019. Analisis Kesulitan Pelafalan Konsonan Bahasa Indonesia (Studi Kasus terhadap Pemelajar BIPA Asal Tiongkok di Universitas Atma Jaya Yogyakarta). Jurnal Kredo, 2(2), 242252.

Wulandari, dkk. (2021). Analisis Manfaat Penggunaan E-Modul Interaktif sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Khazanah Pendidikan, Vol. 15, No.2, 139-144.

Yuniatin, A. & Asteria, P. V. (2022). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Madya Terintegrasi Kearifan Lokal. Jurnal Pena Indonesia, 1(2), hlm. 37-48.

Zein, I. A., Susanto, G, & Andajani, K. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Menulis untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5 (11), hlm.1550-1554.




DOI: http://dx.doi.org/10.26737/cling.v6i2.5488

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by:

Institute of Managing and Publishing of Scientific Journals

STKIP Singkawang

Address : STKIP Singkawang, Jalan STKIP - Kelurahan Naram, Singkawang, Kalimantan Barat, INDONESIA, 79251
No. Telp.   : +62562 420 0344
No. Fax.    : +62562 420 0584

CAKRAWALA LINGUISTA

e-ISSN : 2597-9787

p-ISSN : 2597-9779


Editor in Chief Contact: [email protected] / [email protected] / Wa : +6285245145680

Publisher Contact: [email protected] / [email protected] / Wa: +6282142072788

Management Tools

     

Cakrawala Linguista is Indexed By

 


  Creative Commons License

CAKRAWALA LINGUISTA is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.